Page 51 - Merimies 3 2018
P. 51
PROJEKTETS HUVUDPUNKTER:
Projektarbeten
En del av projektet var att göra projektarbe- ten som praktikanterna skulle utföra på far- tygen och som skulle ge den praktikhandle- daren ombord bättre verktyg för att handleda praktikanten. Med projektarbete- na, som alla är direkt kopplade till praktik- boken, kan eleven arbeta med olika delom- råden och införskaffa de kunskaper som saknas och eventuellt försnabba sina stu- dier.
Projektarbetena gjordes på finska, svenska och engelska.
Fartygsbesök
De tio personer som deltog i projektet träf- fade de fartygshandledare och elevernas handledare och informerade om projektet. Under fartygsbesöken diskuterades prakti- ken, dess krav och utmaningar.
Fartygsbesöken gav positiv respons kring den nya feedbackenkäten. På fartygen förstod man att läroverken i fortsättningen behöver mer konkret feedback kring elever- nas kunskaper.
Även projektarbetena fick positiv res- pons. Något som ansågs bra var att man med hjälp av projektarbetena kan få hjälp med handledningen även när fartygets egen besättning har det hektiskt. Varje far- tyg fick några projektarbeten att prova på och ombads lämna feedback om dem.
Fartygsbesöken ökade samarbetet mel- lan fartygen, läroverken och PraktikKvar- nen. Besättningen på fartygen hade också många frågor om praktiken på allmän nivå och om skolornas undervisningsinnehåll, och givande diskussioner gicks med ar- betslivet. Utbildningssystemen har föränd- rats och för många praktikhandledare är det nuvarande systemet rätt främmande.
Feedbackenkät
Hittills har läroverken fått feedback främst om elever som har utmärkta kunskaper och en god inställning till praktiken och om elever som t.ex. skickats hem mitt under
praktiken på grund av sina dåliga sociala färdigheter eller attitydproblem. Utöver dessa finns det dock en stor grupp elever vars kunskaper skulle kunna utvecklas mar- kant om man visste bättre vilka delområ- den man borde fokusera på under nästa praktik. Hittills har läroverken använt sina egna praktikblanketter som den prakti- kansvariga på fartyget ofta fyllt i utan att praktikanten varit med.
Inom ramen för projektet utvecklade man en elektronisk feedbackblankett som fartygets praktikhandledare ska gå igenom som en öppen diskussion och fylla i till- sammans med eleven.
Sammanfattning
Mer fokus ska läggas på kommunikationen mellan fartyg och skolor och möjligheten att ge feedback. Det är oerhört viktigt att fortsätta att utveckla fartygspraktiken.
Utmaningarna med handledd praktik
DET FINNS MÅNGA UTMANINGAR
när det gäller kvaliteten på handledd fartygspraktik, vilket läroverken och eleverna känt till länge. Skillnaden mellan sjöfartsbranschen och andra branscher är att eleverna gör sin praktik runt om i Europa eller värl- den. En del av fartygen besöker inte Finland alls och gör de det så är de geografiska avstånden ofta mycket långa, detta medför utmaningar för läroverket när det gäller handledning- en av praktiken.
Fartyg under finsk flagg har perso- nal med olika nationaliteter, olika kul- turer kan medföra utmaningar. Handledaren för en finsk praktikant på ett fartyg kan i enlighet med sin vakans till exempel vara en filippinsk däcksman. Handledarens uppfatt- ning av handledd praktik kan skilja sig stort från vår uppfattning, trots att STCW ställer upp principiella rikt- linjer.
PROJEKTETS MÅL:
• Erbjuda fartygshandledaran ett tydligt verktyg och redskap för att handleda praktikanten.
• Ge fartygshandledaran riktlinjer kravnivån i praktikbokens uppgifter.
• Förtydliga användningen av praktikboken.
• Hjälpa fartygshandledaran at ge praktikanten individuell handledning.
• Erbjuda såväl eleven som fartyget bättre möjligheter att ge feedback.
• Underlätta samarbetet mellan läroverk och praktikfartyg.
• Ge eleven en tydligare bild av målen med fartygspraktiken.
2018 • 3 // MS 51