Page 11 - MS_4_2018
P. 11

                  Tutkintojen määrä väheni, mutta ne ovat moniammatillisempia kuin ennen
Ammatillisen koulutuksen refor- milla puretaan sääntelyä ja tavoitellaan järkevyyttä tutkin- toihin. Sen myötä esimerkiksi valtakun- nallisesti tutkintojen määrä vähenee 300 tutkinnosta 160 tutkintoon.
”Osaaminen ei häviä minnekään, päinvastoin. Tutkintoja järkevöitetään ja laajennetaan. Oppilaat saavat laajemman osaamispohjan ja moniammatillisen tut- kinnon, mikä vastaa enemmän nykypäi- vän työelämän osaamisvaateita.”
”Hyvä esimerkki tästä on Haminassa sijaitseva Googlen datakeskus. Se lisäsi alan opetusta Ekamissa. Nyt dataosaami- sen opetusta hyödynnetään myös muilla aloilla, kuten merenkulussa. Se on tär- keää, sillä kuljetusalalla on käynnissä täl- lä hetkellä suuri murrosvaihe.”
Tietokonesimulaattoreita on käytetty Kotkassa koulutuksen apuna jo 15 vuoden ajan. Tänä keväänä investoitiin uusiin nos- turisimulaattoreihin. Ne ovat omaa luok- kaansa aikaisempiin verrattuna.
”Simulaattoreita on useita erilaisia, eli perinteisiä sataman konttinostureita ja laivan kansinosturisimulaattori. Sen li- säksi Kotkassa sijaitsevat samoissa ope- tustiloissa simulaattorit auton ajo-ope-
tukseen ja maarakennuspuolen töihin. Kuljetusala nähdään laajana kokonaisuu- tena, mikä huomioidaan myös opetuk- sessa.”
”Simulaattorit eivät ole vain pelejä, vaan oikeita käyttö- ja ohjausjärjestelmiä, jotkaovatkäytössämyössatamissajalai- voilla. Järjestelmillä voi opetella esimerkiksi laivakraanan ajoa turvallisissa olosuhteissa”, opettaja Simo knutas se- lostaa.
Simulaattori on lisännyt oppilaiden halukkuutta hankkia kansinosturiosaa- mista. Opiskelijoiden lisäksi Kotkan si- mulaattorissa kouluttautumassa käyvät jo työelämässä olevat merimiehet.
”Simulaattoreissa voidaan kehittää omaa ammatillista osaamista turvallisis- sa olosuhteissa. Ei tarvitse pelätä, että kolauttaa kansinosturin oikeasti satama- rakenteisiin tai pudottaa kymmenien tu- hansien arvoisen kontin maahan.”
Simulaattoreihin voi tehdä myös viko- ja, joita on aivan oikeissa laitteissa laivoil- la tai satamissa.
”Autenttisten tilanteiden harjoittelu kuuluu opetukseen. Simulaattoreissa on ohjelmoituna myös useita eri satamia ja laivoja, joten oppimismahdollisuudet ovat monipuoliset.”
Yritykset käyvät kouluttamassa omaa henkilöstöään Kotkan simulaattoreissa, joissa voi hankkia esimerkiksi rajoitetun kansinosturin kuljettajan pätevyyden ja oppia tehokkaampaa ja taloudellisempaa työskentelyä.
”Tietokoneohjelmistoilla on helppo tutkia, kuinka voi työskennellä taloudelli- semmin ja tehokkaammin, eli tekemällä vähemmän virheliikkeitä, jotka kuluttavat energiaa ja sähköä”.
 Kun asiaa ajattelee tarkemmin, oppimi- sen lähtökohta vastaa siis paremmin laivalla työskentelyä, jossa on töissä eri ikäisiä ihmisiä. Nykyinen järjestelmä voi jopa helpottaa nuorten siirtymistä laivalle koulun jälkeen työelämään, kun he ovat jo koulussa töissä muidenkin kuin oman ikäisten kanssa. Pudotus ”laivanpäälle” on siis helpompaa. Vas- taavasti jo työelämässä olleet oppivat
Ammatilliseen koulutukseen voi hakea ympäri vuoden.
nuorilta uusia taitoja, kuten sähköisten ja digitaalisten ohjelmistojen omaksu- mista, joka sujuu nuorilta yleensä no- peammin.
”Kotkan merenkulkualan opetukses- sa hyödynnetään nykyisin yhä enem- män sähköisiä oppimisympäristöjä. Se mahdollistaa opintojen tekemisen etä- nä silloin kun tilanne on opiskelijalle sopiva. Tutkinnot saadaan helpommin valmiiksi, kun niitä voi tehdä joustavas- ti muualtakin kuin Kotkasta käsin”, Minna Markkanen selostaa.
Sähköiset oppimisympäristöt ovat hyödyllisiä myös siksi, että ne vähentä- vät perinteistä koulussa istumista.
”Merenkulun opiskelijoiden on tär- keää päästä laivalle käytännön harjoit- teluun niin paljon kuin mahdollista. Samaan aikaan voi kuitenkin edetä opinnoissaan, sillä meillä on käytössä useita digitaalisia oppimisympäristö- jä”, Markkanen toteaa.
  2018 • 4 // MS 11














































































   9   10   11   12   13