Page 15 - MS_4_2018
P. 15

                ”Tämän kokoluokan ”läp- pälaivoja” (M/s Mimer ja M/s Midas) ei ole paljon tarjolla. Alukset soveltu- vat hyvin kokonsa puolesta kuljettamaan rahtia Karibian saarten pieniin ja mataliin satamiin”, försti martti Vähä-Pietilä kertoo. M/s Mimer ja sen sisarlaiva M/s Midas ovat 108-metrisiä ro-ro-aluksia. Laivoissa on kolme lastikantta (alaruuma, pääkansi ja sääkansi), joista alaruumaa ja sääkantta operoidaan hissillä. Kaiken kaikkiaan aluk- sien kyytiin mahtuu jopa yli tuhat kaista-
metriä tavaraa.
”Kuljetamme kontteja, jotka vedetään
ramppia ylös vetomestareilla. Alaruumaan kontit sijoitetaan lauttavaunuihin. Sääkan- nelle kontit voidaan lastata myös yläkautta nosturilla (lo-lo), jos sellainen löytyy.”
”Meillä on viikossa 13 satamakäyntiä, mikä kertoo työtahdista melko paljon. Aluksen purku ja lastaus tehdään mahdolli- simman nopeasti ja jatketaan matkaa.”
Tuulet voivat yltyä karibialla jopa hurrikaaneiksi
Mimer ja sen sisarlaiva Midas seilaavat Pienten Antillien saaristossa. Saariryhmä on Karibianmeren itäisin. Tuuli käy saaristossa etelästä pohjoiseen, jonka mukaan saariryhmä jaetaan pohjoiseen suojanpuoleisiin saariin ”Leeward Islands”
M/s Midas Pointe-a-Pitrén satamassa. Guadeloupen saari on Ranskan merentakainen departementti ja hallintoalue, osa Euroopan unionia. Saaressa käytetään rahana euroa, dollarit eivät kelpaa edes takseissa.
 ja eteläisiin ”Windward Islands” -saariin. Mimer liikennöi Midaksen tavoin Leewardinsaarilla, joihin tuuli ei iske yhtä pahoin kuin eteläisiin saariin. Silti myrskyt voivat yltyä Karibianmerellä hurrikaaneiksi. Viime syksynä Karibianmerellä oli yhtä ai- kaa kolme hurrikaania. Vastaavaa ei ole nähty 2010-luvulla. Pahiten myrskytuulista puhalsi Irma, jopa 82 metrin sekuntinopeu- della (=295 km/h). Se jätti jälkeensä pahaa tuhoa. Leewardin saariryhmään kuuluvan
St. Maartenin saari tuhoutui syksyn 2017 Irma-hurrikaanissa. Mitä tuuli ei tuhonnut, sen ryöstivät paikalliset roistot.
– ja turistien suosimana Barbudan saarista – jopa 95 prosenttia rakennuksista tuhou- tui. Saaresta tuli aavekaupunki ja asukkaat siirtyivät asumaan viereiselle Antiguan saa- rella. Kukaan ei osaa sanoa, palaavatko he enää koskaan.
Rahtaussopimus voimassa
tämän vuoden loppuun
M/s Mimer on aikarahdattu amerikkalai- selle marinex Cargo Linelle Karibian
Kokkistuertti Kirsi Mertala pitää yllä hurttia huumoria laivalla ja miehistön kunnosta huolta hyvällä ruoalla.
   2018 • 4 // MS 15



















































































   13   14   15   16   17