Page 16 - MS_4_2018
P. 16

                  M/s Mimer Yhdysvaltain Neitsytsaarilla, St. Thomaksen konttisatamassa. Suurin osa laitureista on ns. ”Välimeren töijäyksiä”.
linjaliikenteeseen. Sisarlaiva M/s Midas on puolestaan ranskalaisen Cma-CGm-varus- tamon aikarahtaama samalla liikennealu- eella. CMA-CGM on Ranskan suurin kont- tien kuljettaja ja maailman kolmanneksi suurin konttiyhtiö. Sillä on 200 laivausreit- tiä 420 sataman välillä 160 eri maassa.
Godby Shipping -varustamolla ovat so- pimukset voimassa kummankin varusta- mon kanssa tämän vuoden loppuun. Leh- den lähtiessä saapui tieto, että Midaksen sopimusta CMA CGM:n kanssa on piden- netty ja se on nyt voimassa joulukuuhun 2019.
”Godby Shipping on työnantajana ihan hyvä, yhtiössä jo parisenkymmentä vuotta työskennellyt Vähä-Pietilä tuumii.”
Varustamo myi viime elokuussa M/s Mirandan kekepania Shipping Company Li- mitedille. Alus luovutettiin ostajille tammi- kuun alussa 2018. Aluksella työskennellyt miehistö sijoitettiin uusiin työtehtäviin God- by Shipping -varustamon muille aluksille.
”On hyvä, että varustamo pitää miehis- töstään huolta ja jengi saatiin pidettyä duu- nissa”, Vähä-Pietilä toteaa.
Varustamon aluksilla työskentelee suo- malaista, virolaista ja filippiiniläistä miehis- töä. Martti Vähä-Pietilä työskentelee M/s Midaksella förstinä ja hänen vaihtokaverin- sa on suomalainen. Aluksen miehistö on kaikkiaan 12 henkeä.
”Laivoilla ei ole yhtään ylimääräistä vä- keä. Se tekee työskentelytahdista tiukkaa. Jos joku sairastuu, niin vaihtokaveria ei len- nätetä Karibialle saakka ihan noin vain. Ajamme hektistä linjaliikennettä saaresta toiseen, eli mitään palmuja ja aurinkoa tä- mä työ tällä seudulla ei ole”, Vähä-Pietilä naurahtaa.
Eurooppalaisen miehistön törni kestää kuusi viikkoa. EU:n ulkopuolisilla, eli käy- tännössä filippiiniläisillä, törnit ovat yhdek- sän kuukautta.
”Kuusi viikkoa on juuri sopiva aika työ- reissuun. Ehtii tehdä töitä kunnolla, mutta kyllä on takki tyhjä, kun täältä pääsee kotiin vapaille. Ei käy kieltäminen, että filippiini- läisten törnit ovat todella pitkiä ja varmasti ennen kaikkea henkisesti raskaita.”
”EU:n ulkopuoliselle työvoimalle työ rahtilaivalla on kuitenkin taloudellisesti
Urheilu otetaan Midaksella tosissaan ja säännölliset matsit "filpparit” vastaan pohjoismaalaiset punnitsevat aina veren. Koripallossa filippiiniläiset useimmiten vetävät pidemmän korren, mutta toistaiseksi ollaan pärjätty sählyssä ja muissa mailalajeissa.
kannattavampaa kuin meille: Filippiineillä omalla palkallaan voi ostaa esimerkiksi hy- vän talon. Hyvä kysymys on, mitä me saamme esimerkiksi Suomessa pääkau- punkiseudulla vastineeksi omalla palkal- lamme, kun asumiskustannukset ovat to- della korkeat.”
Poosu-Kalle Lehtisen työasu on useimmiten nahkapaita ja työshortsit. Kallen alaiset, täkillä seilaavat filippiiniläiset merimiehet ylläpitävät ja huoltavat laivaa jatkuvasti Karibian kuuman auringon alla.
 16 MS // 4 • 2018




















































































   14   15   16   17   18