Page 3 - MS_4_2018
P. 3

                 Päivittäinen ruokahuoltomme
on merikuljetusten varassa
Huoltovarmuutemme merikuljetusten osalta on noussut aiheellisesti puheenaiheeksi Paraisten Ptapahtumien myötä. Ei ole vähäpätöistä minkä kuntoista ja minkä lipun alla olevaa tonnistoa
kauppalaivareiteillämme seilaa. Hädän hetkellä vain Suomen lipun alla oleviin laivoihin on luottamista.
araisten kauppalaivareitin varrelta tapahtuneet ulkomaa- jos muulloinkaan – on peli jossa vain häviäminen on mahdollista. laisten tekemät tonttikaupat ovat hyvä muistutus merikul- Hädän hetkellä ainoastaan Suomen lipun alla oleviin laivoihin on jetustemme merkityksestä kotimaallemme. Suurin osa luottamista.
kaikesta siitä, mitä päivän mittaan laitamme suustamme
alas, kuljetetaan Suomeen meriteitse. Asiaa ei tule pohtineeksi, Suomalaisten varustamoiden yritysvastuu vahva –
pääkirjoitus
  kun kauppojen hyllyiltä löytyy ruokaa ja tavaraa, mutta tilanne olisi toinen, jos hyllyt ammottaisivatkin tyhjyyttään. Kotimainen lähi- ruoka ei valitettavasti riitä ruokkimaan koko väestöä, vaan elämme pitkälti tuontikuljetusten varassa.
Suomen tavaratuonnista 80 prosenttia ja tavaraviennistä 90 prosenttia kulkee meriteitse. Suomi on käytännössä saari. Itäme- rellä liikennöi jatkuvasti lähes 2 000 suurikokoista alusta. Osa niis- tä liikennöi kotimaamme satamiin ja suuri osa näistä aluksista kulkee muiden kuin Suomen lipun alla.
Paraisten maakaupat tuovat esiin, kuinka tärkeää on pitää huol- ta omista kauppalaivareiteistämme, niiden kunnosta ja toiminta- varmuudesta. Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja ilkka kaner- va totesi Turun saariston alueen olevan huoltovarmuutemme kannalta kaiken a ja o. ”Meriyhteytemme ovat huoltovarmuutem- me tae. Yhteytemme länteen ovat välttämättömyys meidän huolto- varmuutemme takaamiseksi kriisin olosuhteissa.”
kriisitilanteessa voi luottaa vain
Suomen lipun alla olevaan tonnistoon
Huoltovarmuus pitää sisällään kotimaisen tonniston. Suomen lipun alla oleva kauppalaivasto on ollut hienoisessa kasvussa viime vuosi- na. Vuoden 2017 lopussa Suomen lipun alla seilasi 110 alusta. Kan- sainvälinen rahtikilpailu on kuitenkin kovaa ja tällä hetkellä rahtien hinnat ovat alhaalla ja paljon kapasiteettia tarjolla. Suomalaisten varustamoiden on vaikeaa kilpailla markkinoilla samoilla hinnoilla.
Suurin uhka rehellisille varustamoille ovat mukavuusliput, joiden alla seilaavia kauppalaivoja ajaa Suomenkin satamiin. Mukavuuslip- pu tarkoittaa sitä, että alus ulosliputetaan sellaiseen maahan, missä työlainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö, verotus ja turvallisuuslain- säädäntö ovat heikompia. Myös Euroopasta löytyy mukavuuslippu- ja, lähimpänä meitä esimerkiksi Färsaaret. Eurooppalaiset (myös suomalaiset) laivanomistajat ovat liputtaneet omia aluksiaan muka- vuuslippujen alle, kuten esimerkiksi Bahaman tai Panaman.
Huoltovarmuutta ajatellen maamme merikuljetusten jättämi- nen vieraiden valtioiden tonnistojen varaan epävakaina aikoina –
mukavuuslipuilla sitä ei tunneta
Helsingin Sanomien Vieraskynässä 26.9.2018 tuotiin esiin, kuinka yritysvastuu tulisi ulottaa myös merikuljetuksiin. Valtaosa Itämerellä liikennöivistä laivoista kulkee jonkun Itämeren ulkopuolisen valtion lipun alla. Varustamot, joiden alukset kulkevat mukavuuslippujen alla, voivat pienentää verotustaan tai vältellä kotimaansa säännöksiä ja standardeja turvallisuus-, henkilöstö- tai ympäristöasioissa, kir- joittavat annukka Lehikoinen ja Tuuli Parviainen kalatalouden ja ym- päristöriskien tutkimusryhmästä Helsingin yliopistolta.
Itämeri on erityisen riskialtis ja haavoittuvainen vesialue. Taval- lisen rahtialuksen polttoainesäiliön rikkoontuminen voi johtaa ton- nien öljyvuotoon, saati jos kyse olisi öljytankkerista. Huomiota tu- lee kiinnittää kaikkiin Itämerellä ajaviin aluksiin, saati niihin jotka ajavat omilla kauppalaivareiteillämme.
Suomalainen öljytankkeristo on laskettavissa
yhden käden sormilla
Ulkomaalaisten tekemät maakaupat Turun saaristossa nostivat esille Naantalin Nesteen öljyjalostaman aseman ja position. Siitä huolimatta julkisessa keskustelussa on painunut unholaan Suo- men oman tämän hetkisen öljytankkeritonniston määrä, joka on laskettavissa enää yhden käden sormilla.
Neste Oil luopui varustamotoiminnastaan vuonna 2013. Tuol- loin varustamossa olleesta 11 tankkilaivasta yli puolet myytiin. Uu- teen perustettuun yhtiöön jäljelle jäi viisi tankkilaivaa ja kolme hi- naajaa, niin sanottu huoltovarmuuslaivasto, joiden on laskettu riittävän turvaamaan kotimaan öljykuljetukset kriisiolosuhteissa.
Nykyinen epävakaa maailmantilanne – ja viimeaikaiset koti- maan tapahtuvat huomioiden – voi kysyä, onko viisi alusta riittä- västi. Mistä haemme öljyn kriisitilanteessa? Onko sitä riittävästi saatavilla ja ennen kaikkea ovatko laivareitit turvattuja? Suomen huoltovarmuuslaivaston tankkerien ikä alkaa olla suhteellisen kor- kea, joten ne tarvitsevat lähivuosina mahdollisia korvaavia laivoja. Suomessa on jo tällä hetkellä puutteita esimerkiksi kemikaalilai- voista.
  2018 • 4 // MS 3










































































   1   2   3   4   5