Page 5 - MS_4_2018
P. 5

                Viking Linen Tampereen toimiston työntekijät toivovat toimiston jatkavan, koska Tallink siljakin investoi uuteen myymälään Ratinassa
 ”T ampereen toimiston on jatkut- tava. Visiomme on, että tänne saisi lisää nuoria työntekijöitä sen jälkeen kun jäämme eläkkeelle, sillä nuorin työntekijämme osaa tällä hetkellä jo kaikki asiat. Hän voisi toimia toimiston vetäjänä. Pieni myymälä olisi raikas
tuulahdus asiakkaille Tampereen keskus- tassa.”
Varustamon nykyinen konttori sijaitsee Hämeenkadulla aivan Stockmannia vasta- päätä. Konttori on tyylikäs ja erottuu eduk- seen katukuvasta.
”On hyvä, että lähdimme vanhasta ja suuresta myymälästä pois tänne pienem- piin tiloihin, niin saimme säästöä aikaan toimitilakustannuksissa.
asiakkaat kehuvat myymälää: monille matkan varaaminen netistä on mahdotonta
”Kaikki, jotka käyvät täällä myymälässä sano- vat, että on ihanaa, että olette täällä ja tänne pääsee. Tilanne on toinen esimerkiksi varus- tamon puhelinpalvelussa, jossa saattaa olla jonoa ja soitto palveluun maksaa.”
Viking Linen puhelinpalvelussa työs- kentelee henkilöitä Suomessa Tampereel- la, Turussa, Helsingissä ja Virossa Tallin- nassa.
”Vanhusten lisäksi perheelliset asioivat meillä mielellään niin myymälässä kuin pu- helimitsekin. Jos perheessä on esimerkiksi kolme lasta, matkavarauksen tekeminen ne- tissä on melko haastavaa – ellei jopa mah- dotonta. Käymällä myymälässä tai soitta- malla puhelinpalveluun pystymme hoita- maan asiat heille sujuvasti ja nopeasti.”
myymälässä tehdään monipuolisesti töitä
”Teemme matkatoimistomyymälässä myös
paljon muita töitä. Nuorimmalle työnteki- jällemme on asennettu kaikki netissä toi- mivat matkavarauspalvelut ja chat, eli hän pystyy tekemään töitä monipuolisesti. Hän on työhönsä ja Tampereeseen sitoutunut, joten hänen ja uusien nuorien tulevaisuus on varustamolle tärkeää. Uusia, työhönsä sitoutuneita osaajia tarvitaan.”
”Toiminnan tulee olla elävää, eli ihmis- ten tulee kohdata. Pelkkä netti ja muu markkinointimateriaali ei riitä.”
Viking Linen Tampereen toimipisteen myymälässä työskentelee neljä vakituista työntekijää. Yksi heistä on iältään reilusti alle 30-vuotias, joten hänellä olisi varusta- mon palveluksessa kokonainen työura edessä.
”Hän muutti aikanaan Helsingistä Tam- pereelle ja on asettunut nyt Tampereelle.”
”Kaikki toivomme sydämemme pohjasta, että ainakin nuorten tulevaisuus ja työ va- rustamossa taataan ja uusia nuoria osaajia rekrytoidaan. Varustamon Tampereen toi- mispiste on tärkeä ja se sijaitsee siellä, missä asiakkaatkin ovat.”
Tampereen konttorissa työskentelee li- säksi kolmen henkilön myyntiosasto, jonka tulevaisuus on myös avoinna.
Tampereen konttorin työntekijät saivat kuulla yt-neuvotteluista 3. syyskuuta sisäi- sesti. Paikallinen sanomalehti Aamulehti uutisoi asiasta 13. syyskuuta.
”Aamulehdessä luki tänä aamuna, että maaorganisaatiota halutaan tehostaa, min- kä johdosta halutaan aloittaa yt-neuvotte- lut. Mielestämme argumentaatio oli jollain lailla kylmä työntekijöitä kohtaan ja parem- pi olisi ollut vaikka kuulla, että toiminnasta halutaan säästää kuluja. Tehostaminen kuulostaa siltä, ettemme tekisi töitämme riittävän tehokkaasti.”
  Kilpailijavarustamo Tallink Silja avasi juuri uuden toimipisteen Tampereelle
Kilpailijavarustamo Tallink Silja otti jo opikseen oppiretkestään ulkoistaa oma asiakaspalvelunsa, eli puhelin- vaihteensa, Tallinnaan muutama vuosi sitten. Suomalaiset matkava- raajat saivat varustamon puhelin- palvelusta melko hullunkurisia vas- tauksia.
Tallink Silja maksoi asiakaspalve- lun heikentämisestä oppirahat ja nä- kee paikallisissa ihmisissä suuren matkailijapotentiaalin. Varustamo avasi vast’ikään Tampereelle uuden paikallisen matkamyymälän Rati- naan. Varustamo on ymmärtänyt, et- tä matkustajat niin sanotuille Tallin- nanlautoille tulevat yhä etenevässä määrin juuri Sisä-Suomesta.
 2018 • 4 // MS 5












































































   3   4   5   6   7