Page 19 - Aineeton arvo
P. 19

DIGITAALISESTI SUUNTAUTUNEET PK-YRITYKSET PROFILOITUVAT YRITYSMASSASTA
EKONOMISTI SAMULI RIKAMA / TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖ
Digitaalisia työkaluja paljon hyödyntävät yritykset poik- keavat monelta osin perinteisistä pk-yrityksistä. Digitaa- lisesti suuntautuneet yritykset ovat tyypillisesti nuoria yrityksiä, jotka ovat oman alansa edelläkävijöitä. Digitaa- lisesti suuntautuneiksi yrityksiksi määritellään sellaiset yritykset, jotka käyttävät useita eri digitaalisia työkaluja, kuten sosiaalista mediaa, pilvipalveluja, big dataa, verk- ko-ostoksia ja -myyntiä ja digitaalisia jakelukanavia.
Digitaalisten työkalujen käyttö mahdollistaa yrityksille muita pk-yrityksiä helpomman pääsyn sekä valtakun- nallisille että kansainvälisille markkinoille. Digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä noin 13 prosenttia toimii kansainvälisillä ja yli puolet valtakunnallisilla markki- noilla. Tilanne poikkeaa oleellisesti muista pk-yrityksistä, joista noin 60 prosenttia ilmoitti toimivansa pääasiassa paikallisilla tai alueellisilla markkinoilla.
Digitaalisesti suuntautuneet yritykset käyttävät muita yrityksiä yleisemmin julkisia kansainvälistymispalveluja. Ne aikoivat käyttää näitä palveluja myös seuraavan vuo- den aikana yli kaksi kertaa yleisemmin kuin pk-yritykset keskimäärin. Suoraa vientitoimintaa ulkomaille ilmoitti harjoittavansa 12 prosenttia kaikista pk-yrityksistä, kun digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä vientiä harjoitti noin neljäsosa.
Digitaalisesti suuntautuneiden pk-yritysten pro ili:
* Vahvasti digitaalisesti suuntautuneita yrityksiä oli pk-ba- rometrin aineistosta yhteensä lähes 8 prosenttia, mikä vastaa karkeasti arvioiden noin 18 000–19 000 yritys- tä Suomessa.
* Digitaalisesti suuntautuneet yritykset ovat tyypillisesti muita pk-yrityksiä nuorempia. Lähes 60 prosenttia digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä oli perustettu 2000-luvulla.
* Neljännes digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä oli voimakkaasti kasvuhakuisia kun kaikista pk-yrityksistä 7 prosenttia ilmoitti olevansa voimakkaasti kasvuha- kuisia.
* Digitaalisesti suuntautuneet yritykset olivat lanseeran- neet kaksi kertaa muita pk-yrityksiä yleisemmin uusia tuotteita tai palveluja markkinoille ja myös ottaneet käyttöön uutta teknologiaa.
35 prosentilla digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä suhdannekuva oli parantunut viimeisen vuoden aikana ja edelleen seuraavalle vuodelle noin 37 prosenttia yri- tyksistä odotti suhdanteen kohenevan. Seuraavan vuo- den suhdanneodotus oli digitaalisesti suuntautuneilla yrityksillä positiivinen kaksi kertaa yleisemmin kuin muil- la pk-yrityksillä.
DIGITAALISESTI SUUNTAUTUNEET PK-YRITYKSET VOIMAKKAASTI KASVUHAKUISIA
Neljännes digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä oli voimakkaasti kasvuhakuinen kun kaikista pk-yrityksistä 7 prosenttia ilmoitti olevansa voimakkaasti kasvuhakui- sia. Myös kasvua mahdollisuuksien mukaan hakevia oli digitaalisesti suuntautuneissa yrityksissä selvästi enem- män kuin pk-yrityksissä yleensä.
On ilmeistä, että kasvuhakuisuus ja digitaalisten työka- lujen omaksuminen ja käyttö ovat yhteydessä toisiinsa. Digitaaliset työkalut tarjoavat myös kansainvälistymi- seen ja globaalien markkinoiden valloitukseen ennen- näkemättömiä mahdollisuuksia. Yritykset näyttävät myös oivaltaneen tämän.
DIGITAALISUUS JA UUSIUTUMINEN
Digitaalisuus kytkeytyy myös vääjäämättä yrityskentän uusiutumiseen. Yrityksiltä kysyttiin miten liiketoimintaa on laajennettu tai uudistettu, onko otettu käyttöön uutta teknologiaa ja mitä vaikutuksia näillä on ollut henkilös- tön koulutukseen tai liiketoimintamalleihin?
Digitaalisesti suuntautuneet yritykset olivat lanseeran- neet kaksi kertaa muita pk-yrityksiä yleisemmin uusia tuotteita tai palveluja markkinoille ja myös ottaneet käyt- töön uutta teknologiaa. Digitaalisten työkalujen voimakas
19


































































































   17   18   19   20   21