Page 17 - Aineeton arvo
P. 17

Ainoa pysyvä on muutos. Olemme uuden työn airui- ta, yksinkertaistajia ja ratkaisijoita. Konventioiden haastajia. Haluamme saada vaikutusta sekä tulosta aikaan. Olemme innostuneita ja innostamme muita.
Näin paketoi kolme vuotta toimineen markkinoin- tiviestintätoimisto Superson Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Airaksinen yrityksensä teesejä toimitiloissaan Tehtaankadulla. Talossa aikanaan toiminut Fazerin ensimmäinen makeistehdas antoi nimensä koko kadulle. Nyt talo, Mestaritalo ja vielä sen naapurita- lokin ovat täynnä luovan alan yrityksiä.
Airaksinen kumppaneineen ryhtyi hakemaan Super- sonin toimintamallia ihan uudesta lähtökohdasta. Yhtiöllä on vain 12 vakituista työntekijää, ei yhtään ainutta suunnittelijaa. Jokaiseen toimeksiantoon palkataan tarvittavat osaajat ja spesialistit. Yritys käyttää toimintamallinsa esittelemiseen kuvaa, mis- sä se on sananmukaisesti samalla viivalla kuin nä- kyvät kansainväliset tienraivaajat: Uber, Facebook, Alibaba ja Airbnb. Nekään eivät omista itse mitään.
”Me olemme täällä toteuttamassa sitä uuden työn ideaa käytännössä”, Pirjo Airaksinen sanoo. ”Olem- me sillä tavalla tämän uuden älyteollisuuden airuita.”
Uusi aika puree rajusti myös markkinointiin ja vies- tintään. Edelleenkin asiakas saattaa käyttää viittäkin eri toimistoa yhdessä projektissa: mainos-, viestintä-, digi-, tapahtuma- ja palvelumuotoilutoimistoa. Se ei kuitenkaan riitä enää. Airaksinen puhuu markkinoin- tiviestinnästä isona kokonaisuutena, osana asiakkaan ydinstrategiaa. He pureutuvat asiakkaan ongelmaan, sen ratkaisuun ja vasta sitten kokoavat tiimin.
”Meidän tehtävämme on auttaa asiakasta liiketoi-
mintansa kehittämisessä”, Airaksinen korostaa. ”Aika harva yritys ymmärtää, että markkinointiviestintä on investointi. Se nähdään helposti vain kuluna.” Hän uskoo oivallukseen ja siihen että samanlaiset, sa- malla tavalla ajattelevat toimivat hyvin keskenään.
Airaksinen lähes saarnaa startup-hengestä, yrittäjä- hengestä, asiakkuudesta ja asiakkaan näkökulmas- ta, luottamuksesta, motivaatiosta, asioiden tiukasta kristallisoimisesta, innostumisen indeksistä sekä ketteryydestä ja joustavuudesta, joka on ainoa tapa toimia nykyään.
”Sanotaan, että Suomi on takapajula, missä ei osata myydä, brändätä, konseptoida. Kyllä me osa- taan”, Airaksinen painottaa.
Puhutaan, että itse itsensä työllistäjien määrä tu- lee lisääntymään ja että erikoistujat pärjäävät. Var- maan, mutta se vaatii hirvittävää itsensä myymistä, Airaksinen sanoo. Hän tarjoaa platformia erilaisille osaajille, seikkailijoille ja verbaalisille kiteyttäjille. Yritys hoitaa muun ja tarjoaa vastineeksi sekä fyy- sisen että virtuaalisen työyhteisön. Heillä on jopa oma fb-yhteisö suunnittelijoilleen.
Moderni teknologia tarjoaa uusia keinoja. Ne täytyy tietää ja ottaa käyttöön. ”Startup-hengessä teh- dään ja kokeillaan. Samalla opitaan, kun tehdään.”
Lopulta Airaksinen yllättää täydellisesti: ”Vihdoin ja viimein annetaan arvostusta senioriteetille. Pit- kään on puhuttu, että vain nuoret ovat osaajia, vain nuoret pystyvät oppimaan uutta. Se ei pidä paikkaansa, pitää olla oikea suunta. Senioriteetin ja syväosaajien lisäksi tarvitaan myös diginatiivien porukka. Sieltä tulee ideoita.”
KARKKITEHTAAN UUDET EVÄÄT
TOIMITTAJA ARTO MURTOVAARA
1
1
7
7


































































































   15   16   17   18   19