Page 21 - Aineeton arvo
P. 21

hyödyntäminen heijastuu myös tapaan tehdä liiketoi- mintaa. Digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä lähes puolet oli ottanut käyttöön uusia liiketoimintamalleja, kun pk-yrityksistä näin oli tehnyt vain reilut 20 prosenttia.
Menestyksellinen ja aktiivinen innovaatiotoiminta syn- nyttää yritysten pitkän aikavälin kasvua ja edesauttaa kansainvälistymistä. Noin kolmannes digitaalisesti suun- tutuneista yrityksistä oli lisännyt innovaatiotoimintaa tai tuotannon ja tuotteiden kehitystä edellisvuoden aikana ja lähes 50 prosenttia aikoi tehdä näin seuraavan vuoden aikana. Kaikista pk-yrityksistä vain 26 prosenttia aikoi li- sätä innovaatiotoimintaa seuraavan vuoden aikana.
RAHOITUSTARPEET PAINOTTUVAT KEHITTÄMISHANKKEISIIN
Digitaaliseen liiketoimintaan nojaavilla yrityksillä rahoi- tuksen käyttötarpeet, investointikohteet sekä lainojen vakuudet poikkeavat oleellisesti esimerkiksi perinteisen kiinteisiin investointeihin perustuvista teollisuusyri- tyksistä. Globaalisti joka hetki kilpaillussa ja nopeasti muuttuvassa digitaalisessa liiketoiminnassa myös ra- hoitusratkaisujen oikea-aikaisuus ja nopeus korostuvat.
Digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä noin 30 pro- senttia aikoi ottaa ulkopuolista rahoitusta seuraavan vuoden aikana, kun osuus kaikilla pk-yrityksillä oli vii- dennes. Digitaalisesti suuntautuneiden yritysten aiko- mukset ottaa ulkopuolista rahoitusta olivat muita yrityk- siä edellä kaikilla toimialoilla.
Rahoitusta yritykset hakivat yleisimmin käyttöpääomak- si, myös digitaalisesti suuntautuneet yritykset. Kone- ja laiteinvestoinnit olivat digitaalisissa yrityksissä selvästi muita pk-yrityksiä harvinaisempia. Yrityksen kehittämis- hankkeisiin haki rahoitusta lähes 40 prosenttia digitaali- sesti suuntautuneista mutta vain vajaa viidennes kaikista pk-yrityksistä. Myös kansainvälistymisen ja viennin rahoi- tus korostui digitaalisesti suuntautuneissa yrityksissä
JOHTOPÄÄTELMIÄ
Tietotarve elinkeinopolitiikan tueksi ja sen vaikuttavuu- den arvioimiseksi kasvaa. Useat politiikkatoimet niin rahoituksen kuin innovaatioidenkin saralla kohdentu- vat ensisijaisesti pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Näistä etenkin digitaalisia työkaluja käyttävät ja vahvaa kan- sainvälistä kasvua hakevat yritykset ovat elinkeinopoli- tiikan keskiössä.
Uudistetulla pk-yritysbarometrilla voidaan kattavasti selvittää ja seurata pk-yritysten kasvua ja kansainvä- listymistä sekä tuoda valoa näihin liittyviin ongelmiin. Lisäksi digitaalisiin työkaluihin nojaavan skaalautuvan
liiketoiminnan kasvua ja kansainvälistymistä yrityksissä voidaan nyt seurata entistä tehokkaammin. Barometrin uudistus tarjoaa näin elinkeinopolitiikalle uusia ja arvok- kaita työkaluja.
Pk-yritysbarometri
SUOMEN YRITTÄJÄT, FINNVERA OYJ SEKÄ TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖ TEKEVÄT YHTEISTYÖSSÄ PIENTEN JA KESKISUURTEN YRITYSTEN TOIMIN- TAA JA TALOUDELLISTA TOIMINTAYM- PÄRISTÖÄ KUVAAVAN PK-YRITYS- BAROMETRIKYSELYN KAKSI KERTAA VUODESSA. BAROMETRI JULKISTE- TAAN SEKÄ VALTAKUNNALLISENA ETTÄ ALUEELLISINA RAPORTTEINA. TIEDONKERUUSTA VASTAA TALOUS- TUTKIMUS OY.
VALTAKUNNALLISESSA RAPORTIS- SA TULOKSIA KÄSITELLÄÄN KOKO PK-SEKTORIN NÄKÖKULMASTA JA MYÖS PÄÄTOIMIALOITTAIN TEOLLI- SUUTEEN, RAKENTAMISEEN, KAUP- PAAN JA PALVELUIHIN JAOTELTU- NA. ALUERAPORTEISSA KEHITYSTÄ VERRATAAN ERITYISESTI KYSEISEN ALUEEN YRITYSTEN JA KOKO MAAN VÄLILLÄ.
PK-YRITYSBAROMETRIA ON UUDIS- TETTU SITEN, ETTÄ SE TUNNISTAA PAREMMIN YRITYSTEN KASVUHAKUI- SUUDEN, KANSAINVÄLISTYMISEN SEKÄ DIGITAALISEN LIIKETOIMIN- NAN. KEVÄÄN 2015 PK-YRITYSBARO- METRI PERUSTUU 4 400 PK-YRITYK- SEN EDUSTAJAN VASTAUKSIIN. SE KUVAA SITEN KATTAVASTI SUOMA- LAISTEN PK-YRITYSTEN KÄSITYKSIÄ TALOUDELLISEN TOIMINTAYMPÄRIS- TÖN MUUTOKSISTA SEKÄ YRITYSTEN LIIKETOIMINTAAN JA KEHITYSNÄKY- MIIN VAIKUTTAVISTA TEKIJÖISTÄ.
21


































































































   19   20   21   22   23