Page 23 - Aineeton arvo
P. 23

Median murros on jatkunut parikymmen- tä vuotta eli koko internetin voittokulun ajan. Se vaikuttaa kaikkiin eri median muotoihin, mutta eri tavoin. Ilmiö myös vaihtelee eri markkina-alueittain, mutta yhteinen tekijä kaikelle on digitalisoitu- minen. Viimeinen vaihe median tuotan- toketjussa on jakelun digitalisoituminen. Aiemmat vaiheet, kuten tekstin tuottami- nen ja muokkaaminen, ovat olleet digi- taalisia jo pitkään, mutta se ei ole näky- nyt suoraan kuluttajalle.
On syytä huomata että tekstiä, valokuvia ja elokuvaa on muokattu ennenkin, mut- ta digitaalisuus on tuonut tässä muok- kauksessa sekä valtavan, satakertaisen tuottavuusloikan että avannut kokonaan uusia mahdollisuuksia. Mahdollisuuksia, jotka olisivat aikaisemmin olleet tuotan- nollisesti, teknisesti tai taloudellisesti mahdottomia toteuttaa. Vielä 1990-lu- vun puolivälissä pyytäessäni Ylelle tar- jouksia kolmeminuuttisesta ajankohtai- sanimaatiosta sellaisen hinta olisi ollut nykyrahassa 15 000 euroa, tänä päivänä se on vain murto-osan.
OSAAVAN TYÖVOIMAN NIUKKUUS
Tuotantokustannukset ovat romahta- neet tuottavuuden kasvun myötä hyvin monenlaisin seurauksin: talentti ratkai- see paljon aikaisempaa enemmän, kun tuotantovälineiden omistus tai mahdol- lisuus omistautua tekemiselle pitkäksi aikaa eli pääoma, ei ole kynnyskysymys. Raja ammattilaisten ja amatöörien välillä on ollut liukuva jo kauan, ja alalletulo kyn- nys on laskenut huimasti. Tästä luonnolli- sesti seuraa, että kaikki jotka haluaisivat elättää itsensä median parissa, eivät tule tässä toiveessaan onnistumaan.
Liikkeenjohtotaidot, verkostoituminen ja muut työ- ja talouselämän lainalaisuudet näyttelevät aiempaa suurempaa roolia. Myös alalla jo olleiden on investoitava paljon aikaisempaa enemmän ammatti- taidon säilyttämiseen ja kehittämiseen, kun sekä uusia laitteita että uusia tekni- siä standardeja tulee kiihtyvässä tahdis- sa, eikä kaikista uutuuksista voi tietää, jäävätkö ne päiväperhoiksi vai ovatko ne
vuoden kuluttua välttämättömästi hal- littavia normeja. Laitekannan sekä am- mattitaidon uusintaminen aiempaa in- tensiivisemmin syökin osaa saavutetusta tuottavuuden parantamisesta jatkuvasti niin suurilla kuin pienillä mediayrityksillä.
Osaavimmasta työvoimasta on silti niukkuutta, koska viime kädessä lahjak- kuutta ja taitoa on vain rajallinen määrä – kilpailun kansainvälistyessä tämä vain korostuu Suomen kaltaisessa pienessä maassa. Nekin, jotka kykenevät elättä- mään itsensä, ovat aiempaa useammin epätyypillisissä työsuhteissa tai toimi- vat yrittäjämäisesti, eli tulot koostuvat monesta eri lähteestä. Sinällään freelan- cerius ei ole media-, viihde- ja kulttuuri- alalla mikään uusi keksintö. Monet tuo- tantorakenteet suorastaan edellyttävät sitä, koska iso osa alan toiminnasta on projekti- ja produktiotyyppistä. Kuhun- kin projektiin kiinnitettävälle talentille asetetaan vaatimuksia, jotka eivät välttä- mättä ole toteutettavissa kiinteiden työ- suhteiden keinoin – ja parhaita halutaan moneen paikkaan.
TEKNOLOGIA MUUTTAA MEDIAN KULUTUSTAPOJA
Keskeisimpänä taustatekijänä kulutta- jille näkyvässä digitalisoitumisessa on verkkoyhteyksien nopeuksien kasvu, joka mahdollistaa yhä raskaampien si- sältöjen lataamisen päätelaitteille yhä nopeammin. Samaan aikaan myös näi- den sisältöjen käytettävyys on kasvanut merkittävästi. Web 2.0 –vaiheen myötä – karkeasti viimeiset kymmenen vuot- ta – myös sisältöjen löydettävyys sekä vuorovaikutteisuus ovat merkittävästi parempia kuin ensimmäisten kymmenen vuoden aikana.
Aiemmin suomalaiset hankkivat uuden televisiovastaanottimen keskimäärin joka seitsemäs vuosi ja se oli merkittävimpiä yksittäisiä investointeja mediaan, muuta- man aikakauslehden sekä oman maakun- talehden vuosikerran tilaamisen ohella. Nyt laiteinvestointeja tehdään enemmän ja tiheämmin, samaa sisältöä halutaan kuluttaa saumattomasti eri päätelaitteilta. Hesarin artikkeli voidaan aloittaa printis-
tä, jatkaa sen lukemista netistä ja saattaa se päätökseen älypuhelimella. Median tuottajan näkökulmasta mitään näistä ei voi jättää väliin vaan löydettävyys, saa- tavuus sekä hinta pitää olla kohdallaan kaikissa ympäristöissä. Hinta tarkoittaa myös sitä hintaa, jonka kuluttaja on val- mis maksamaan verrattuna sen päätelait- teen muuhun sisältöön. Sanomalehden vuosikerta ei ole kallis, kun sitä vertaa laa- dultaan muuhun postiluukusta tulvivaan sisältöön. Mutta digilehden kuukausihinta voi silti tuntua kalliilta, koska vertailukoh- dat ruudulla ovat aivan toiset.
Isoimpia median murroksen kysymyksiä onkin juuri – median tuottajien päästä – miten pitää yllä vanhat kuluttajat van- hoissa välineissä ja samaan aikaan inves- toida kannattavasti uuteen eli hoitaa tätä siirtymää alustasta toiseen jotenkin halli- tusti. Maksumuurit ovat tulleet Suomeen viimeisten viiden vuoden aikana ja va- kiintuneiden isojen mediabrändien koh- dalla toimivat ratkaisut alkavat olla löy- tyneet. Myös kuluttajat ymmärtävät, että kaikki ei voi olla ilmaista, mutta kuluttaji- en hintajoustohalu digiympäristössä vai- kuttaa paljon tiukempaan pultatulta kuin vanhassa maailmassa ja sen vuoksi lähes kaikki perinteiset, siirtymäkysymysten kanssa painivat mediatalot ovat hyvin huolissaan kannattavuudestaan, vaikka niiden digiasiakkaiden määrä onkin ke- hittynyt lupaavasti.
MEDIAN PERINTEINEN ANSAINTALOGIIKKA
Median perinteisissä ansaintalogiikoissa on kaksi merkittävää ominaisuutta, jotka saavat alan poikkeamaan muista toimi- aloista: portfoliotoiminta sekä mainosra- hoitteisuus.
PORTFOLIOTOIMINTA
Koska media-alalla kysynnän määrittä- minen on hyvin vaikeaa ja se riippuu tot- tumuksista, preferensseistä, fanituksista ja muista asioista paljon enemmän kuin välttämättömistä tarpeista, tarjontaa tarvitaan paljon. On vaikea tietää, mikä menestyy ja millä nopeudella makuasiat muuttuvat. Yksinkertaistaen voisi sanoa,
23


































































































   21   22   23   24   25