Page 30 - Aineeton arvo
P. 30

Johtaminen
arvonluonnin
välineenä
APULAISPROFESSORI ANU PUUSA / ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO
Aineettoman pääoman rooli on vahvistunut sitä mukaa kun ymmärrys ja osaaminen työn tuottavuuden lisää- misestä on kasvanut. Tuottavuuden kasvua vauhdittaa taas nopea tietoteknisten ratkaisujen ja kanavien kehit- tyminen sekä digitalisaa-
viittaavan sellaisiin organisaation resursseihin tai voi- mavaroihin, joita ei pääosin huomioida tilinpäätöksessä varallisuutena, mutta joilla kuitenkin on merkittävä vai- kutus yrityksen tulokseen kaikilla mittareilla mitattuna.
tion nopea eteneminen.
Olemme siirtyneet tuotan-
totaloudesta tieto- ja osaa-
misperustaiseen talouteen
samalla siirtyen aineellisesta
omaisuudesta aineetto-
maan pääoman merkitystä
korostavaan ansaintalogiik-
kaan. Siinä ihmiset, heidän
tietonsa, taitonsa, osaami-
sensa ja erityisesti heidän
halunsa jakaa osaamistaan
organisaationsa käyttöön,
ratkaisevat yrityksen me-
nestymisen. Sekä käytän-
nön havainnot aineettoman
pääoman vaikuttavuudesta
että tutkimustulokset tukevat päätelmää, jonka mukaan aineettoman pääoman eri osa-alueilla on keskeinen merkitys yrityksen tulokseen.20 Monet aineettoman pää- oman osa-alueet vaikuttavat lisäksi keskeisellä tavalla työntekijöiden hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen.
AINEETTOMAN PÄÄOMAN MÄÄRITTELY
Mutta mistä lopulta on kysymys puhuttaessa aineetto- masta pääomasta? Vaikka aihepiiri on osoittanut tärkey- tensä käytännössä, käsitteenä aineeton pääoma on yhä haastava ja vielä merkitykseltään jokseenkin vakiintuma- ton. Aineettoman pääoman voi määritellä ei-rahalliseksi pääomaksi, joka ei ole konkreettista, mutta jolla on arvoa ja joka tuottaa tulevaisuuden voittoja.21 Se on tietoa, joka on mahdollista muuttaa arvoksi.22 Sen voidaan ajatella
Aineetonta pääomaa ilmiö- nä luonnehtii aika-, paikka-, tilanne-, henkilö- ja organi- saatiosidonnaisuus – toisin sanoen tapauskohtaisuus ja siitä juontuva epävakaisuus.
Koska määrittelyitä on lu- kuisia eikä yhdenkään oi- keellisuudesta valitse yksi- mielisyyttä, on aineetonta pääomaa ehkä helpompi lähestyä tarkastelemalla niitä erilaisia elementtejä, joita sii- hen liittyy. Monesti siihen yh- distetään ainakin seuraavat kolme ulottuvuutta: inhimil- linen, rakenteellinen ja suh-
depääoma. Kaikkien näiden osa-alueiden ja niiden välisen vuorovaikutuksen keskiössä on arvon tuottaminen. Arvoa tuotetaan asiakkaille ja sitä kautta yritykselle itselleen. Or- ganisaation näkökulmasta arvo voi realisoitua aineellisena pääomana, liikevaihtona, kasvavana markkinaosuutena tai jonain muuna lisäarvona. Myös asiakkaan näkökulmasta hyöty voi realisoitua monella tapaa, aineettomasti tai ai- neellisesti, esimerkiksi myönteisenä tunnekokemuksena. Organisaation jäsenien näkökulmasta realisoituva arvo voi puolestaan tarkoittaa muun muassa työn ja työyhteisön mielekkääksi kokemisen vahvistumista.
INHIMILLINEN PÄÄOMA
Yrityksen kilpailukyky ja menestyminen perustuvat sen kykyyn toimia markkinoilla oikein suhteessa kilpailijoihin,
Inhimillisen potentiaalin, kuten osaamisen ja kokemuksen hyödyntäminen, edellyttää oikeanlaista ilmapiiriä
ja johtamistapaa,
jotka mahdollistavat ja kannustavat työntekijöitä esimerkiksi jakamaan itselleen kertynyttä arvokasta hiljaista tietoa.
30


































































































   28   29   30   31   32