Page 5 - Aineeton arvo
P. 5

5
Aineettomat liikkeenjohdon ja asiakaspalvelun oival- lukset voivat myös olla investointikustannuksena hyvin pieniä mutta nopeasti toteutettavia. Ne ovat harvoin oi- keuksia, joita IPR suojaa. Asiakkaan tarpeet ja yhteisen arvonluonnin tuloksellisuus ovat tärkeämpi tarkastelu- kulma kuin tarkasti säädelty sopimusmalli.
Sisältöä tuottavat suomalaiset yritykset ovat harvoin arvonluonnin kuljettajan paikalla, vaan pikemminkin alihankkijoina, ehkä peliteollisuuden ja ohjelmistoke- hityksen menestyneimpiä yrityksiä lukuun ottamatta. Menestysesimerkkejä ja niistä oppimista tarvitaan lisää eri aloilla. Tutkimus puhuu palvelulähtöisestä asiakas- suhteesta, joka syrjäyttää tuotantolähtöistä ajattelun perinnettä.
Tämä julkaisu on tervetullut lisä keskusteluun paitsi hy- vinvoinnin uusien lähteiden löytämiseksi myös avaus uudenlaiselle elinkeino- ja innovaatiopolitiikan tarkas- telukulmalle. Tarve reitille, jota pitkin suomalaiset yri- tykset pystyvät nopeasti kasvattamaan arvonlisäänsä globaaleilla markkinoilla on suuri. Kun meidän pitää tavoitella viennin kaksinkertaistamisen kertaluokkaisia kasvusysäyksiä, uskon, että juuri asiakkaalle arvoa luo- vat palvelut ovat suurin mahdollisuus sekä valmistavalle teollisuudelle että palveluyrityksille.
Yksityiset palvelut muodostavat puolet kansantaloudes- ta ja niiden tuottavuuden kehittäminen on elintärkeää. Aineetonta arvonluontia kehittämällä tuottavuus kehit- tyy oikeaa reittiä, toimintaa laajentamalla, työllistämällä ja jatkuvaan innovointiin perustuen. Toivon tämän jul- kaisun laajentavan keskustelua aineettoman arvonluon- nin uusien haasteiden menestyksekkäälle haltuunotolle Suomessa. Meillä on varaa olla vain eturintamassa siinä onnistumisessa.
ELINKEINOMINISTERI OLLI REHN


































































































   3   4   5   6   7