Page 6 - Aineeton arvo
P. 6

Aineettomuuteen liittyviä käsitteitä
AINEETON ARVONLUONTI YRITYSTOIMINNASSA
Aineetonta arvoa syntyy aineettomien investointien muodostaman pääoman hyödyntämisen lisäksi kun yritys hyödyntää arvonlisää tuottavia tekijöitä ilman erityistä pääomapanostusta.
ARVONMUODOSTUS ILMAN YRITYKSEN OMAA INVESTOINTIA
Arvonlisää voivat synnyttää erilaiset ilman yrityksen panostusta käsillä olevat tekijät, kuten olemassa oleva tieto, uusi tapa yhdistellä asioita, markkinoiden muutos, digitaalisten alustojen luomat mahdollisuudet (alustojen käyttäjävirtojen yhteyteen syntyvät kaupalliset sovellukset), taide, kulttuuri, kulttuuriperintö tai joukkoistetut prosessit.
Näiden mahdollisuuksien taustalla voi olla jonkin muun tahon inves- tointi tai pääoma, esim. yhteiskunnan, kansalaisryhmien, alustan toi- mittajan, taitelijoiden, jne. synnyttämä kulttuurinen tai osaamispää- oma, verkosto tai jakelualusta. Nämä tekijät sekoittuvat ja toimivat usein yhdessä yrityksen aineettomien investointien kanssa.
YRITYKSEN AINEETTOMAT INVESTOINNIT
Yritys investoi tuotteiden tai palveluiden kilpailuetutekijöihin, kuten tut- kimukseen, tuotekehitykseen, muotoiluun, luovaan työhön, osaamisen lisäämiseen, työn tehokkuuteen, toimintaprosesseihin tai johtamiseen.
Investointeja käsitellään tässä julkaisussa kolmessa ryhmässä:
* yrityksen palveluiden kehittämiseen tekemät aineettomat investoinnit * yrityksen omaan toimintaansa tekemät aineettomat investoinnit
* yrityksen fyysiseen tuotteeseen tekemät aineettomat investoinnit
JOUKKOISTAMALLA SYNTYVÄT PALVELUT TAI TUOTTEET
IDEAT, MAHDOLLISUUDET
JOHTAMINEN, ORGANISOITUMINEN JA VERKOSTOT
TAITEELLINEN JA LUOVA TYÖ
KOULUTUS, OSAAMINEN
TUTKIMUS JA TUOTEKEHITYS
6


































































































   4   5   6   7   8