Page 9 - Aineeton arvo
P. 9

AINEETTOMUUS PALVELUNA
Aineettomilla investoinneilla kehitetään jotain, mikä myydään palveluna asiakkaalle. Palvelu on jo määritelmän mukaan ei-materiaalista, joten ainakin karkealla tasolla kaikki palvelut voidaan luokitella aineettomiksi. Nämä palve- lut voivat olla mitä tahansa, mutta asiakas os- taa nimenomaan palvelua. Yksi uudehko pal- veluliiketoiminnan muoto on se, että maksavat asiakkaat ja hyödynsaajat eivät ole täysin sa- moja tahoja. Hyvänä esimerkkinä on Googlen hakukone tai Facebook. Näitä palveluja käyt- tävät ihmiset saavat ne käyttöönsä ilmaiseksi. Maksavat asiakkaat ovat sen sijaan yrityksiä, jotka ostavat Googlelta tai Facebookilta tietoja, joita ne käyttävät esimerkiksi mainonnassa.
Digitalisaatio tekee monista palveluista skaalautuvampia ja paikasta riippumatto-
mampia. Samaan aikaan digitalisaatio mah- dollistaa uusien palvelutoimintojen kehit- tämisen teollisiin tuotteisiin. Digitalisaation myötä monet palveluyritykset eivät kilpaile vain paikallisesti vaan globaalisti.
AINEETTOMUUS YRITYKSEN JA TOIMINTAYMPÄRISTÖN TOIMINNAN TEHOSTUMISENA
Aineettomilla investoinneilla pyritään pa- rantamaan yrityksen sisäistä toimintaa. Pa- rantunut sisäinen toiminta ei kuitenkaan itsessään ole myytävissä asiakkaalle. Paran- tuneen sisäisen toiminnan kautta asiakkaal- le myytävien tuotteiden tai palvelujen myynti kasvaa tai niiden kannattavuus nousee. Si- säisen toiminnan parantamiseen tähtäävät aineettomat investoinnit ovat esimerkiksi henkilöstön koulutusta, tuotteiden/palve-
lujen tuottamisen tehostamista tai uusien myynti- tai markkinointitapojen kehittämis- tä. Olennaista on, että sisäisen toiminnan parantamisen hyödyt tulevat kuitenkin aina myytyjen tuotteiden tai palvelujen kautta.
AINEETTOMUUS TUOTTEEN OMINAISUUTENA
Aineettomilla investoinneilla pyritään saa- maan lisäominaisuuksia fyysiseen tuot- teeseen (TAVARAAN) ja asiakas on valmis maksamaan lisähintaa aineettomuuden tuomista lisäominaisuuksista. Lisäominai- suuksien kirjo on moninainen. Niihin kuu- luvat esimerkiksi parempi muotoilu, tekniset ominaisuudet, brändi ja tuotteiden helppo- käyttöisyys. Tälle arvonluontitavalle on omi- naista, että aineettomuudesta syntynyt ar- vonlisä realisoituu fyysisen tuotteen kautta.
9


































































































   7   8   9   10   11