Page 35 - Arvoa synnyttävän liiketoiminnan lähteillä
P. 35

                tällä hetkellä Suomessa naisia Oulunkaan nuoria naisia teknologia-ala ei juu- rikaan tunnu kiinnostavan, vaikka heillä olisikin digialoilla tarvittavaa kom- petenssia
Ruotsissa nuorten naisten tämän päivän ykköshaaveammatti on insinööri Kuinka saisimme tämän saman ilmiön jalkautumaan meille? Tämä on yksi keskeisiä haasteita koulujen työelämäyhteistyössä ratkottavaksi Tulevaisuuttamme rakentavat teknologia-alat tarvitsevat tasapuolisesti niin miehiä kuin naisia riveihinsä
Pelialan koulutusmallit esimerkillisiä
Oulun ammattikorkeakoulun Oulu Game LAB on esimerkki uudenlaisesta koulutusmallista, joka vastaa nopeasti uudistuvan pelialan haasteisiin kou- luttamalla siihen uusia osaajia ja yrittäjyyttä Game LABissa kehitetään pelejä ja liiketoimintaa konseptoinneista valmiiksi tuotteiksi ja startupeiksi Game LABistä viisi vuotta sitten startannutta ja Oamkissa edelleen kehitettyä LAB- oppimismallia käytetään ammatillisessa oppimisessa myös muihin toimialoi- hin keskittyvissä LABeissä
Pelialaan pureutuvan Oulu Game LABin rinnalla EduLABissa, DevLABissa ja AppLABissa kehitetään opetusteknologiaa, energiaa ja ympäristöä, ter- veyttä ja hyvinvointiasekä FinTechin digitaalisia ratkaisuja ja palveluita Monialaiset, suomalaisia ja kansainvälisiä opiskelijoita ja ammattilaisia yhdistävät tiimit mahdollistavat innovaatioiden kehittämisen eri alojen Oamk LABs -koulutuksissa Opetus on englanniksi ja opinnot kestävät yhden tai kaksi lukukautta
Oamk LABin koulutusmalli on saavuttanut useita kansainvälisiä tunnustuk- sia innovaatioiden ja yrittäjyyden edistämisestä koulutuksessa Mallia hyö- dynnetään maailmanlaajuisesti viidessä eri korkeakoulussa, muun muassa Nepalin Katmandussa, Arabiemiraattien Sharjassa, Japanin Sendaissa ja Romanian Timisoarassa
Lisätietoja
Oulun yliopiston tutkimusryhmä AVAIN: http://www.oulu. /avain/
Oamk LAB: http://www.oamklabs. /
TYÖN MURROS 35
  
























































































   33   34   35   36   37