Page 17 - Työpoliittinen aikakauskirja
P. 17

Työpoliittinen aikakauskirja 1/2017 Artikkeleita
Kuvio 3 Sovitellun ansiopäivärahan ja työtulojen korvausasteet ennen (vasemmalla) ja jälkeen (oikealla) vuoden 2014 muutoksia henkilölle, jonka osa-aikatyön tulot ovat 25, 50 tai 75 prosenttia täyden päivärahan perusteena olevasta palkasta. Korvausasteiden taustalla
olevat päivärahat on laskettu vuoden 2017 rahassa.
11
75 %
0,8 0,6 0,4 0,2
0,8 0,6 0,4 0,2
1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000
4500
5000
1000 1500
2000 2500 3000 3500
Palkka €/kk
4000 4500 5000
Palkka €/kk
75 %
50 %
25 %
50 %
25 %
0%
0%
uudistusta. Uudistuksen jälkeen ne nousivat vielä melkoisesti. Esimerkiksi osa-aikaisen työt- tömän, jonka edellinen kuukasipalkka oli 2 500 euroa ja jonka nykyisen osa-aikatyön palkka on puolet tästä, korvausaste ennen uudistusta oli 0,86. Suojaosan käyttöönoton myötä korvausaste nousi peräti 0,95:een.
Myös tulokaton nosto 100 prosenttiin työttö- myyttä edeltäneestä palkkatasosta on nostanut korvausasteita suojaosan lisäksi. Ennen uudis- tusta 90 prosentin tulokatto tuli usein vastaan henkilöillä, joiden osa-aikaiset tulot olivat 50 prosenttia tai enemmän aiemmasta palkka- tasosta. Nykyisin onkin suhteellisen helppoa saavuttaa työttömyyttä edeltänyt tulotaso sovi- tellun päivärahan ja osa-aikaisen työskentelyn avulla.
Todelliset korvausasteet
Työttömien työnhakijoiden aiempien palkko- jen jakauma vaikuttaa siihen, miten muutokset päivärahan ehdoissa näkyvät toteutuneissa päi- värahoissa. Kuviossa 4 on toteutuneiden kor- vausasteiden jakauma vuosina 2003, 2008 ja 2013. Suurimmalla osalla päivärahansaajista korvausaste on tarkasteluvuosina ollut välillä 0,6-0,7. Osalla tuensaajista korvausaste on sel- keästi alhaisempi, johtuen esimerkiksi muiden etuuksien tai työtulojen vaikutuksesta päivära- han määrään. Lisäksi pienellä ryhmällä pienitu-
loisia päivärahansaajia korvausaste oli tasan 0,9, mikä vastaa päivärahan suuruudelle asetettua enimmäismäärää suhteessa aiempaan palkkaan. Selkein ero eri vuosien välillä näkyy alhaisten korvausasteiden suhteellisessa osuudessa. Tämä puolestaan selittyy sillä, että korkeapalkkaisten henkilöiden korvausasteet ovat alempia ja suuri- tuloisten päivärahansaajien osuus on vaihdellut vuosien välillä. Lisäksi päivärahan laskennassa käytettyjen prosenttiosuuksien taitekohdan siir- tyminen on vaikuttanut korkeampipalkkaisten korvausasteisiin.
Ansioturvan anteliaisuus yli ajan
Seuraavaksi arvioimme edellä kuvattujen muu- tosten vaikutuksia ansioturvan ”anteliaisuu- teen”, joka on epämääräinen käsite ja viimekä- dessä määrittelykysymys. Mittaamme ansiotur- van anteliaisuutta laskemalla, kuinka suureen kokonaissummaan ansiosidonnaisia työttö- myysetuuksia keskimääräinen työttömyys- kassan jäsen olisi ollut oikeutettu, jos hänelle olisi myönnetty kaikki hänelle kuuluvat tuet ja korotukset niiden enimmäiskeston ajaksi työt- tömyyden alkamisvuoden sääntöjen mukaan. Koska keskitymme ansiosidonnaisiin työttö- myysetuuksiin, perusturvaa ei huomioida. Toisin sanoen henkilö, joka ei ole oikeutettu ansiotur- vaan (koska hän ei työttömyysjakson alkaessa täyttänyt työssäoloehtoa eikä hänellä ollut
17
Korvausaste (2013)
Korvausaste (2014)


































































































   15   16   17   18   19