Page 32 - Työpoliittinen aikakauskirja
P. 32

Artikkeleita Työpoliittinen aikakauskirja 1/2017
Kuvio 7. Aktivointiaste on laskenut samaan aikaan kun pitkäaikatyöttömyys on kasvanut Suomessa
A. Pitkäaikaistyöttömien osuus, %
B. Aktivointiaste ja ATP-menot
ATP-menot, miljoona euroa (vasen akseli)
2000 1800 1600 1400 1200 1000
800 600
Ak voin aste (oikea akseli)
milj. euroa
%
35 30 25 20 15 10 5 0
40 % 35
30
25
20 15 10
5 0
Pitkäaikaistyö ömien osuus
Lähde: OECD (2016, 114).
tut osallistuvat muita työttömiä enemmän työ- voimakoulutukseen ja omaehtoiseen opiskeluun työttömyysturvalla. Vaikuttavuustutkimusta aktiivisen työvoimapolitiikan toimien tehok- kuudesta irtisanotuille työntekijöille ja muille työttömille ei juuri ole tehty ja kausaalivaiku- tuksia selvittävää tutkimusta toimien vaikutta- vuudesta tarvitaan lisää.
Lopuksi
Kaikkiaan Suomessa on hyviä politiikkakeinoja vastata talouden rakennemuutokseen ja auttaa taloudellisista syistä irtisanottuja työntekijöitä. Vähemmän tiukka työsuhdeturva erityisesti joukkoirtisanomisia koskien sekä lomautusjär- jestelmä tarjoavat yrityksille joustavuutta vähäi- sin kustannuksin. Muutosturva tarjoaa myös varhaisen vaiheen tukea irtisanotuille, vaikka ‘de facto’ sitä käytetään suurten irtisanomisten yhteydessä. Ansiosidonnainen työttömyysturva tarjoaa myös kohtuullisen hyvää turvaa irtisano- tuille kulutuksen tasaamiseen ja julkinen työ- voimapalvelu tarjoaa työttömille tukea uuden työn etsinnässä.
Kuitenkin on olemassa politiikkahaasteita, koska kaikki työttömät eivät pääse osallisiksi samanlaisesta tuesta. Erityisesti ikääntyneillä, työntekijäammateissa toimineilla ja vähän kou- lutetuilla irtisanotuilla on vaikeuksia työllistyä uudelleen ja pitkäaikaistyöttömien aktivointi- aste on alhaisempi kuin muilla ryhmillä. Näihin ryhmiin tulisikin kiinnittää enemmän huomiota politiikkatoimissa.
Työvoimapalveluissa ei myöskään muutos- turvaa lukuun ottamatta ole juuri kiinnitetty erityishuomiota toimipaikkojen lakkauttami- sen tai joukkoirtisanomisen vuoksi työpaikkansa menettäneisiin, jotka monessa tapauksessa eivät ole koskaan aiemmin olleet työttömänä ja joiden palvelutarpeet voivat olla erilaisia kuin esimer- kiksi vaikeasti työllistettävillä työnhakijoilla. Kaikkiaan tämän ryhmän tarpeisiin tulisi vas- tata tehokkaammin.
Uudelleentyöllistämistuen ja muiden ATP- toimien pitäisi myös tavoittaa nopeammin myös ne irtisanotut työntekijät, jotka hyväksyvät yri- tysten tarjoamat irtisanomispaketit.
32


































































































   30   31   32   33   34