Page 45 - Työpoliittinen aikakauskirja
P. 45

Työpoliittinen aikakauskirja 1/2017 Katsauksia ja keskusteluja
Kun mittari vääristää
- ammattikorkeakoulu-
uudistus ja koulutuksen
tilastollinen vertailu
Aleksi Kalenius1
Kaiken tilastollisen vertailun keskeinen edellytys on, että käytetty indikaat- tori mittaa vertailtavissa tapauksissa
suhteellisen samaa asiaa. Jos mittari mittaa eri asioita eri tapauksissa, eri aikoina tai eri maissa, voivat erot johtua paitsi eroista todellisuudessa, myös erosta mittarissa. Jos mittarista johtuvat erot tulkitaan eroiksi todellisuudessa, antaa ajal- linen ja kansainvälinen vertailu hyvin harhaan- johtavia tuloksia.
Suomessa 1990-luvulla toteutettu ammattikor- keakoulu-uudistus johti korkea-asteen koulu- tuksen tilastoinnin huomattavaan muutokseen, joka vaikuttaa korkeasti koulutettua väestöä koskeviin analyyseihin 1990-luvun puolivälistä 2030-luvun loppuun. Luokituksen muutoksen huomiotta jättäminen voi johtaa olennaisesti harhaanjohtaviin tulkintoihin tapahtuneesta kehityksestä.
1 Aleksi Kalenius, VTM, erityisasiantuntija, Suomen pysyvä edustusto OECD:ssa ja UNESCO:ssa
45


































































































   43   44   45   46   47