Page 28 - Työpoliittinen aikakauskirja 2 2018
P. 28

Artikkeleita
Työpoliittinen aikakauskirja 2/2018
 ja selitettävään muuttujaan. Kyseistä oletusta ei kuitenkaan voi suoraan testata. Lisäksi kaltais- tamisen tuottamia vaikutusarvioita tulkittaessa on hyvä pitää mielessä, että hyvinkään onnistu- nut kaltaistaminen ei itsessään poista valikoi- tumisongelmaa. Kaltaistamisen näennäisestä onnistumisesta huolimatta havaitsematta jää- vät taustamuuttujat voivat edelleen vääristää tuloksia. (ks. esim. Caliendo ja Kopeinig 2005; StataCorp 2013.)
Tutkimuksen kohteena oli työttömiä, joilla oli alkanut työttömyysjakso vuonna 2010. Koska työvoimapalveluihin osallistumisen todennä- köisyys kasvaa työttömyysjakson pitkittyessä, työllisyysvaikutusten arvioinnissa huomioitiin se, kuinka pitkän työttömyyden jälkeen työvoi- mapalveluun siirtyminen tapahtui. Käytännössä toteutimme erilliset vertailut kolmella eri työt- tömyyden kestolla työvoimapalveluun osallis- tuneille ja ei-osallistujille. Osallistujaryhmiin poimittiin 1, 6 tai 12 kuukautta yhtäjaksoisesti työttömänä olleita, jotka siirtyivät mielenkiin- non kohteena olevaan työvoimapalveluun, kuten esimerkiksi palkkatuelle, seuraavien tarkastelu- kuukausien (2, 7 tai 13–14) aikana.
Vertailuryhmissä oli 1,6 tai 12 kuukautta yhtä- jaksoisesti työttömänä olleita, jotka seuraavien kuukausien aikana jatkoivat työnhakijoina ilman osallistumista. Tämän jälkeen vertailuryhmiä ei kuitenkaan mitenkään rajoitettu myöhemmän osallistumisen suhteen, vaan niihin kuuluvilla oli mahdollisuus osallistua sekä tarkasteltavaan että muihin työvoimapalveluihin. Myös osallis- tujaryhmiin kuuluvat saattoivat osallistua tois- tuvasti erilaisiin toimenpiteisiin. Osallistuja- ja vertailuryhmien työmarkkina-aseman ja muiden tulemien kehitystä oli tutkimusaineiston puit- teissa mahdollista seurata vuoden 2014 loppuun asti. Tutkimuksessa seurasimme vuoden lopun työllisyyden ohella vuosittaisia työpäiviä ja palk- katuloja.
Tutkimusasetelma eroaa vähän pitkään yhtä- jaksoisesti työttömänä olleiden tapauksessa, sillä osallistumisikkuna on laajennettu kahteen kuu- kauteen. Jos työttömyys kesti yhtäjaksoisesti
12 kuukautta, osallistujaryhmään valittiin kah- den seuraavan kuukauden aikana osallistuneet. Vertailuryhmään puolestaan poimittiin ne työt- tömät, joiden työttömyys oli kestänyt yhtäjaksoi- sesti 12 kuukautta, mutta jotka eivät kuukausien 13–14 aikana siirtyneet työvoimapalveluiden pii- riin. Osallistumisikkunan laajentamisella kah- teen kuukauteen pyrittiin saamaan lisää havain- toja pienehköiksi käyneisiin osallistujaryhmiin.
Yhtäjaksoisesti 12 kuukautta työttömänä olleet ovat jo pitkäaikaistyöttömiä. On syytä huo- mata, että vuonna 2010 alkaneita työttömyysjak- soja voi edeltää aiempia työttömyysjaksoja, joissa on ollut eri syistä katkoksia. Näin ollen myös lyhyemmän aikaa työttömänä olleilla saattaa olla taustallaan aiempaa työttömyyttä. Pääosin ryhmiin kuuluvat ovat kuitenkin aidosti lyhyem- män aikaa työttömänä olleita. Vaikutusarvioissa aiempi työttömyys ja työvoimapalveluihin osal- listuminen pyritään ottamaan huomioon kaltais- tamalla ryhmien työmarkkinataustat mahdol- lisimman yksityiskohtaisesti. Tämä on tärkeää etenkin palkkatuen osalta, sillä palkkatuelle pää- dytään yleensä vasta pitkittyneen työttömyyden jälkeen.
Kaltaistamisessa tarvitaan tietoa periaat- teessa kaikista osallistumiseen ja työllistymi- seen vaikuttavista tekijöistä. Tavanomaisten taustaselittäjien, kuten sukupuolen, iän, koulu- tuksen ja asuinalueen, ohella tulisi vakioida aina- kin aiempiin työttömyysjaksoihin, työvoimapal- veluihin, sekä edelliseen työnantajaan liittyvät taustamuuttujat (ks. myös Heckman ja Vytlacil 2007; Lechner ja Wunch 2013). Kaltaistamisen onnistuminen edellyttääkin, että käytettävissä on tietosisällöltään rikkaita rekisteri- ja tilasto- aineistoja. Taustamuuttujien valinnassa pitäisi tukeutua aikaisempaan tutkimustietoon ja teo- riaan (Rubin 2001).
Kaltaistamismenetelmän palkkatu- etulle työlle tuottamat tulokset ja valikoituminen
Julkisen sektorin palkkatuen osalta tarkaste- lussa ovat mukana valtiolle ja kuntiin palkka-
28























































































   26   27   28   29   30