Page 42 - Työpoliittinen aikakauskirja 2 2018
P. 42

Artikkeleita
Työpoliittinen aikakauskirja 2/2018
 sissa rakennushankkeissa hankinnat ketjuuntu- vat siten, että suuret yritykset hoitavat yleensä pääurakoinnin ja pienet aliurakoinnin. Kaikkein suurimmilla, yli 99 henkeä työllistävillä yrityk- sillä, on mahdollisesti muitakin, yksityiseen rahoitukseen perustuvia rakennushankkeita.
Tämän kartoituksen jälkeen kysyimme, missä määrin julkisia rakennushankkeita koskevissa tarjouskilpailuissa on tullut vastaan piirteitä pimeästä työvoimasta, veronkierrosta ja korrup- tiosta. Kyselylomakkeen johdannossa kerroimme tarkoittavamme korruptiolla sellaista valta-ase- man väärinkäyttöä, jonka suosii yhtä ja useampaa tarjouksen tekijää kaikkien muiden kustannuk-
sella.9 Veronkierrolla kerroimme tarkoittavamme verottajalle ilmoittamatta jätettyä tuotannonte- kijätuloa. Ja pimeällä työllä kerroimme tarkoit- tavamme sitä, että palkkoja ei makseta oikein ja täysimääräisesti, siten kuin voimassaolevat työ- ehtosopimukset edellyttäisivät.
Kuvion 4 mukaan eniten ongelmat korostuvat pienimmissä ja suurimmissa yrityksissä. Eniten havaintoja on tehty alle 5 henkeä työllistävissä mikroyrityksissä: 38 prosenttia on tehnyt havain- toja pimeästä ulkomaisesta työvoimasta, 10 pro- senttia pimeästä kotimaisesta työvoimasta, 16 prosenttia veronkierrosta ja 16 prosenttia kor- ruptiosta. Toiseksi eniten ongelmia on havaittu
   Taulukko 2. Mitä pitäisi tehdä?
   Väitteet \ yrityksen koko
   1-9 henkeä
   10-99 henkeä
   Yli 99 henkeä
  1. Kunnallisilla hankintayksiköillä pitäisi olla päätöksentekonsa tukena rekisteripohjaiset, tarjouksen jättäneiden yritysten yhteiskunnallisten velvoitteiden hoitoa koskevat tietopalvelut.
  8,3
8,4
  7,8
  2. Kilpailullinen neuvottelumenettely rajoittaa hankintaprosessin julkisuutta ja johtaa helposti konsulttikeskeiseen hankevalmisteluun.
   7,9
  7,0
  5,9
  3. Hankintamenettelyn väärinkäytöksiin puuttuminen edellyttää nykyistä parempaa suojaa niille, jotka ilmoituksia väärinkäytöksistä tekevät.
  7,8
 7,2
 7,1
  4. Suuret kansainväliset yritykset voivat tarjota suomalaisia halvemmalla siksi, että niiden tosiasiallinen verotus on selvästi muita lievempää.
 7,8
  7,4
  5,9
  5. Hankkeiden jälkilaskutusta yli sen, mitä hankintakilpailussa hankkeen hinnaksi alun perin sovittiin, on rajoitettava.
   7,7
   6,3
   5,0
  6. Pelkkä ilmoittajansuoja ei riitä. Tarvitaan myös viranomaisvastuulla toimiva ilmoituskanava, joka tarjoaa oikeussuojan myös niille, joita ilmianto koskee.
  7,7
 6,8
 5,8
  7. Tehdyistä hankintasopimuksista pitäisi tehdä nettipohjainen, kaikille yrityksille ja kansalaisille avoin sopimusrekisteri, josta ilmenevät tärkeimmät sopimustiedot.
 7,4
  6,2
  5,0
  8. Pitkät alihankintaketjut ovat itsessään ongelma ja siksi niitä pitäisi voida lyhentää.
   7,2
   7,2
   7,1
  9. Alan lainsäädäntö on jo aika kattavaa. Siksi painopiste hankintamenettelyn epäkohtien korjaamisessa on lainsäädännön toimeenpanoa tukevissa järjestelyissä.
  7,2
 7,1
 7,6
  Kaikki
 7,7
  7,1
  6,4
  N
   438
   80
   9
  9 Transparency Internationalin määritelmässä olennaista on se, että valta-aseman väärinkäyttö perustuu ”luotettuun” valta-asemaan, jonka rikkomisella on negatiivisia vaikutuksia kaikille niille, jotka eivät kuulu kyseiseen ryhmään. https://www.transparency.org/what-is-corruption
42










































   40   41   42   43   44