Page 24 - 3 2018
P. 24

Artikkeleita Työpoliittinen aikakauskirja 3/2018 Kuvio 14. Toimialojen osuus tuotannosta vuonna 2040
  1,2 1,4
1,8
4,7
4,9
6,2
5,7
6,7
6,9
2,0 1,9
12,7
11,9
2,0
2,2 2,3 2,2
2,5 2,8
3,4
2,9 3,1 3,0
3,6 4,9 4,9
5,0
TOIMIALOJEN OSUUDET TUOTANNOSTA VUONNA 2040
8,8
9,6
Uhka
9,2 9,8 9,3
Muutos
Perus
     Sähkö ja lämpö Kuljetus Kauppa selluloosa ja paperi Julkiset palvelut Yksityiset palvelut
Muut palvelut Muu teollisuus Kaivosteollisuus Perusmetallit Öljyn jalostus
Elektroniikkateollisuus Rakentaminen Kemianteollisuus
Maa- ja metsätalous
0,0
1,5 2,1 1,7
5,3 5,8 5,6
10,0
15,0
20,0
10,1
10,2
13,5 11,6
13,8
21,7 21,5
21,2
arviossa vuosina 2026–2040 (Mäki-Fränti ja Obstbaum 2018). ENKO -perusskenaariossa kasvukontribuutiot on lisäksi esitetty erik- seen yksityisille ja julkisille sektoreille. Kuvion perusteella on selvää, että erot syntyvät toisaalta siitä, että ENKO -skenaarioissa kasvua syntyy työpanoksesta, kun taas Suomen Pankin arvi- ossa työpanos supistuu. Pääasiassa tästä joh- tuu myös ero pääoman kasvukontribuutiossa – kasvava työvoima kun tarvitsee myös lisää pää- omaa. Suomen Pankin arvion mukaan julkisen sektorin tuottavuus ei kasva, kun taas ENKO- skenaariossa oletetaan sote-uudistuksen kasvat- tavan tuottavuutta sote-sektoreilla, mistä syn- tyy merkittävä kasvukontribuutio kansantalou- teen. Ilman näitä eroja ENKO -skenaarion kas- vuarvio on kokolailla yhtenevä Suomen Pankin arvion kanssa. Ero syntyy siis siitä, rakenne-
taanko skenaario politiikkatavoitteiden onnis- tumisen ympärille vai niiden epäonnistumisen, kuten Uhkaskenaariossamme.
6. Johtopäätöksiä
Tässä artikkelissa on tarkasteltu talouden kehi- tysvaihtoehtoja elpyvän talouden uhkien ja mah- dollisuuksien näkökulmista. Artikkelin pohjana olevassa tutkimuksessa (Honkatukia ym. 2018) on päivitetty arviot toimialojen kasvuedellytyk- sistä ottaen huomioon talouspolitiikassa tehdyt makrotason linjaukset. Tutkimuksen perusura sisältää siis oletuksen politiikkatoimien onnis- tumisesta. Pitkän aikavälin toimialakehityksen perusskenaariota peilataan kahteen vaihtoeh- toiseen skenaarioon, joista toisessa arvioidaan, missä määrin julkisen sektorin suurten refor- mien epäonnistuminen vaarantaisi kasvua, ja
24
25,0



















































   22   23   24   25   26