Page 26 - 4 2018
P. 26

Artikkeleita Työpoliittinen aikakauskirja 4/2018 Kuvio 3. Paikan täytön kannalta tärkein hankintakeino uusissa työpaikoissa ja muissa
 rekrytoinneissa
TE-toimiston käytön keskiarvo muissa rekry- toinneissa on noin 0,5 (eli markkinaosuus noin 50 %) ja uusissa työpaikoissa noin 0,4 (mark- kinaosuus noin 40 %). Koska työnantaja käyt- tää keskimäärin kahta ja puolta hakukanavaa rinnakkain yhtä rekrytointia kohti, on mark- kinaosuuksien summakin 251 %. Epävirallisia henkilöyhteyksiä käytetään työvoiman hankin- nassa yleisimmin. Näiden jälkeen TE-toimisto on yleisin, sitten työnantajan oman internetin käyttö. Kaikkien muiden kanavien käyttö on sel- västi vähäisempää.
Oheisissa kuvioissa on tarkasteltu neljän suu- rimman hakukanavan käyttöä erikseen uusiin työpaikkoihin rekrytoinnissa ja muissa rekry- toinneissa.
Hankintakeinojen käytön merkitystä kuvaa paikan täytön kannalta tärkein hakukanava. TE-toimisto osoittautuu kokonaisuutena tär- keimmäksi kanavaksi, hieman entisiä työnteki- jöitä ja -hakijoita tärkeämmäksi. Näiden välillä on kuitenkin painotuseroa siten, että epäviral- liset henkilöyhteydet ovat tärkeimpiä uusiin työpaikkoihin rekrytoitaessa ja TE-toimisto
taas muissa rekrytoinneissa. Näiden kahden ero muihin hankintakeinoihin on varsin selkeä. Esimerkiksi kaikkein yleisimmin käytetty han- kintakeino, tiedotus omalle henkilöstölle, on tär- kein vain suhteellisen pienelle toimipaikkojen määrälle.
Työvoimaryhmistä työllisiä rekrytoidaan enemmän muihin kuin uusiin työpaikkoihin, työttömien rekrytointi jakautuu toimipaikka- määrällä tarkastellen tasaisesti kumpaankin. Kolmas tärkeä työvoimaryhmä, koululaiset ja opiskelijat, painottuu muihin rekrytointeihin kuin uusiin työpaikkoihin.
Oheisesta graafista käy ilmi joitain kiinnosta- via ja ehkä yllättäviäkin seikkoja. Kun työnantaja pitää TE-toimistoa tärkeimpänä hakukanavana paikan täytön kannalta, täytetään paikka ylei- simmin työssä olevalla henkilöllä ja vasta tämän jälkeen työttömällä. TE-toimiston ollessa tär- kein hakukanava, on muissa kuin uusissa työpai- koissa työllisillä täyttö volyymiltaan suurempaa kuin muissa kanavissa. Lehden ollessa tärkein hakukanava, tavoittaa se työllisiä ja jossain mää- rin työttömiä. Epäviralliset hakukanavat täytön
  26


























































































   24   25   26   27   28