Page 29 - Yrityskatsaus 1 2017
P. 29

toimijoilta oman ydinosaamisen tunnis- tamista kehitysongelmien ratkaisemi- sessa ja kykyä nähdä yhteinen päämäärä oman organisaation tavoitteiden yläpuo- lella.
Nousussa vaikuttavuusliiketoiminta
Uutena ilmiönä maailmalla ja Suomes- sakin nousee perinteistä talousajattelua haastava vaikuttavuusliiketoiminta. Siinä voitto ei ole toiminnan ainoa tavoite, vaan sen rinnalla arvioidaan kehitystavoittei- den toteutumista.
Kun voiton ja vaikuttavuuden tavoit- telu on tapahtunut perinteisesti eri orga- nisaatioissa, vaatii vaikuttavuusliiketoi- minta tyypillisesti tiivistä yhteistyötä paikallisten yhteisöjen, yritysten, viran- omaisten ja yliopistojen kesken. Asetelma on haasteellinen, jos tuottoa odotetaan nopeasti. Ehkä siksi vaikuttavuusliiketoi- minnan tienraivaajina on nähty tyypilli- sesti perheyrityksiä. Myös start-upeissa vaikuttavuusajattelu on yleistä.
Vaikuttavuusliike- toiminnan tavoitteena on voiton rinnalla kehitystavoitteiden toteutuminen.
Uusi ajattelu asettaa haasteita muun muassa rahoitukselle. Keskeisiä kysy- myksiä ovat muun muassa kehitysvai- kutusten arvottaminen ja rahoituksen järjestäminen, kun taloudellisesti kan- nattavan liiketoiminnan luominen vaatii enemmän aikaa, kuin on totuttu. Muun muassa YK:n kestävän kehityksen tavoit- teiden toteutumisen on laskettu mak- savan 11,5 triljoonaa dollaria vuodessa vuoteen 2030 saakka. Maailmalla syntyy jatkuvasti rahoituslähteitä kehitystavoit- teita edistävään liiketoimintaan.
MIKÄ NEW GLOBAL -TOIMINTATUTKIMUS- HANKE?
Aalto yliopiston New Global -toimintatutkimushanke luo tietä tulevaisuuden liiketoimin- taan, joka tarjoa resurssiniuk- koja ja köyhyyttä vähentäviä ratkaisuja kasvumarkkinoille.
Hanke on Tekesin rahoit- tama iso strateginen avaus, joka tähtää uuden merkittävän kasvualan syntymiseen. New Globalin tutkijat tuottavat tie- toa ja osallistuvat prosesseihin, jotka tukevat suomalaisia yri- tyksiä tuottamaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä innovaatioita.
Tutkimuksen teemoja ovat erityisesti energia, vesi ja asuminen. Keskeiset hankkeet sijaitsevat Tansaniassa, Kenias- sa ja Intiassa.
New Globalin taustalla ovat maailmaa kohtaavat moni- mutkaiset haasteet: ilmas- tonmuutos, resurssiniukkuus
ja köyhyys ovat toisistaan riippuvaisia ongelmia, joiden ratkaiseminen vaatii uudenlais- ta osaamista ja eri sektorien kykyä toimia yhdessä. Lisäksi Suomen mahdollisuus menes- tyä tulevaisuudessa edellyttää kykyä ratkaista globaaleja ongelmia.
Lisätietoa:
Sara Lindeman,Projekti- päällikkö, Aalto-yliopisto, sara.lindeman@aalto. 
Emma-So a Kukkonen,
emma@nanomaji.com http://newglobal.aalto. 
Case Nanomaji: vedenpuhdistus- suodatin syntyi yhteistyössä
Start-up-yritys syntyi Aallon opiskeli- japrojektina Ahlstromin säätiön tuella toteutetussa kokeilussa, jossa haluttiin yhdistää suuren toimijan kokemus ja osaaminen opiskelijoiden ideoihin ja ketteryyteen.
Kokeilu vei Aallon opiskelijoita Tansa- niaan muutaman viikon matkalle. Matkan aikana opiskelijat ideoivat ekologisesti kestävää liiketoimintaa yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa, haas- tattelivat loppukäyttäjiä ja tapasivat yrittäjiä. Syntyi idea uudesta yrityksestä, Nanomajista. Nimessä yhdistyvät sana nano, joka viittaa suodatinmateriaaliin, ja suahilinkielinen vettä merkitsevä sana maji.
Nanomajin kansainvälisen tiimin jäsenet edustavat Aalto-yliopiston eri
koulutusaloja tekniikasta kestävän kehi- tyksen liiketoimintaan ja suunnitteluun. Tiimin idea on painovoimaan perustuva vedensuodatin, jossa käytetään Alhstro- min suodatintekniikkaa. Veden puh- distaminen suodattamalla perinteisen keittämisen sijaan vähentää puunpolton aiheuttamaa hiilidioksidikuormitusta ja eroosiota.
Suomessa Nanomajin idea menestyi ilmastoaiheisessa Climate Launchpad -suunnittelukilpailussa, jonka kautta järjestyi myös alkuvaiheen rahoitusta. Tällä hetkellä Nanomaji testaa tuotettaan Tansaniassa ja etsii paikallisia kumppa- neita markkinoille pääsyyn.
Yritystoiminta edistää kehitystä maailmalla • Yrityskatsaus 1/2017 29


































































































   27   28   29   30   31