Page 12 - Yrityskatsaus 2/2017
P. 12

                  niiden taustalla olevia tietojärjestelmiä Ne tekevät Suomesta lääketieteen teko- älyn kehittäjille houkuttelevan paikan IBM on jo perustanut tänne lääketieteessä tekoälyä kehittävän yksikön”
Tekoälyratkaisuja asiakkaan todellisiin tarpeisiin
Tekoälyn kehittäminen yrityksen omista lähtökohdista alkaen vaatii teknologian tarjoamien mahdollisuuksien hahmot- tamista sekä asiakasyritysten syvällisten tarpeiden tunnistamista
”Tekoälyratkaisujen rakentaminen vaa- tii järjestelmätason osaamista sekä rat- kaisuja tarjoavassa yrityksessä että asia- kasyrityksessä Ei riitä, että yritys raken- taa älykkäitä ratkaisuja – niiden on toimit- tava saumattomasti yhdessä asiakkaiden järjestelmien kanssa Tekoälyratkaisuja on siis kehitettävä hyvin tiiviissä yhteis- työssä”, Vehviläinen toteaa
Asiakkaan on oltava entistä tiiviimmin mukana tuotekehityksessä Vehviläinen painottaa samalla, että yrityksen on ymmärrettävä asiakkaan liiketoiminnan tarpeet entistä tarkemmin
”Cargotecin tuotekehitystiimi pohti, miten kuorma-autoissa käytettäviä Hiab- nostureita kehitettäisiin edelleen Kun kuljettajilta kysyttiin, mitä he toivovat, heidän vastauksensa oli ’nopeamman nos- turin’, jotta he voisivat hoitaa usemman kuljetuksen päivässä”, Vehviläinen kertoo
Uusi nopeampi nosturi lyhensi nostoa 40 sekunnilla, mikä oli jo hyvä parannus muutaman minuutin nostossa Cargotec päätti kuitenkin lähettää tuotekehitystii- min havainnoimaan kuljettajia työssään
”Huomasimme pian, että kuorma-au- ton stabiloiminen tukijaloille kesti kuljet- tajalta 20 minuuttia Kun lisäsimme tuot- teeseemme sensorit ja älyn, kuorma-autot stabiloivat itsensä viidessä minuutissa 15 säästetyllä minuutilla per nosto kuljettaja saattoi jo tarjota lisää kuljetuksia päivit- täin”
Isoin tekoälypotentiaali järjestelmien järjestelmissä
Kuljetusalalla Vehviläinen näkee paljon tehostettavaa ”Ottamalla tekoälyn laa- jasti käyttöön koko logistiikkaketjussa voimme automatisoida satamat Kun tie- dämme sataman liikenne- ja lastausti- lanteen reaaliaikaisesti, voimme lyhen- tää laivojen satamissa käyttämää aikaa Säästämme kustannuksia ja samalla sääs- tämme myös ympäristöä Myös virheet vähenevät ja turvallisuus kasvaa”
Tekoälyn myötä älykkyys lisääntyy siis monilla tasoilla: yksittäisessä tuot- teessa tai ratkaisussa, kuten yllä maini- tussa Hiabin nosturissa; järjestelmässä, esimerkiksi satamassa ja lopulta järjestel- mien järjestelmässä, kuten kontin kulje- tusketjussa
”Kaikissa näissä voidaan ottaa käyttöön enemmän älykkyyttä Mitä korkeammalla tasolla liikutaan, sitä isompi on saavutet- tava hyöty Yksittäisen tuotteen osalta saadaan huomattavia etuja asiakkaalle, mutta verkostovaikutusten myötä todella iso potentiaali on järjestelmien järjes- telmissä, ekosysteemissä”, muistuttaa Vehviläinen
Yhteiskehitystä jaetun ongelman ratkaisemiseksi
Toimialatasolla yhteistyön hidasteena on usein yritysten välinen kilpailu Vehviläisen mukaan yksi ratkaisu on klus- tereiden muodostaminen Silloin eri aloja edustavat yritykset voivat tehdä yhteis- työtä löytääkseen ratkaisun, joka palvelee kaikkien yritysten tarpeita
Hyvä esimerkki tästä on Pirkanmaalla toimiva konepajayritysten älykoneklus- teri, joka kehittää mm hahmontunnista- miseen liittyvää tekoälyratkaisua
”Yhteistyön tekemisessä Suomen pieni koko ja julkisten toimijoiden ja yritys- ten vahva verkostoituminen ovat suuri etu Toimimalla yhdessä ja jakamalla tie- toa kehitetään globaalia kärkiosaamista Suomeen”, painottaa Vehviläinen
Tekoäly lisää älykkyyttä niin yksittäisessä ratkaisussa kuin järjestelmien järjestelmissäkin.
 12 Yrityskatsaus 2/2017 • Osaaminen ja innovaatiot

















































































   10   11   12   13   14