Page 30 - Yrityskatsaus 2/2017
P. 30

                 Ohjelmistorobotit ovat jo osa organisaation “henkilöstöä” monessa yrityksessä. Parhaimmillaan ne ovat meidän assistenttejamme ja tekevät rutiinitehtäviä puolestamme.
 Mitä yrityksissä tarvitaan tekoälyn myötä?
Suomen ja sen yritysten tulevaisuus syntyy tämän päivän valinnoista. Tekoälyaika vaatii yrityksiltä rohkeutta lähteä kehittämään uutta – yhdessä verkostoissa eikä siiloissa yrityksen sisällä.
Merja Fischer, johtaja, tekniikan tohtori, Staria Oyj
Tekoäly ja robotiikka ovat jo osa suomalaista yhteiskuntaa Ne ovat tulossa kiihtyvällä tahdilla
arkeemme, huomasimmepa sitä tai emme Jo nyt kännykkä ehdottaa sanoja teksti- viesteihimme ja osa median tarjoamista urheilu-uutisista on tuotettu tekoälyllä Palvelurobotteja on niin lentokentillä kuin kirjastoissakin, ja ne maksavat palk- kamme ja laskumme
On selvää, että jokaisella tasolla tarvi- taan uudenlaista ajattelua ja toimintaa Yhteiskunnan pitää luoda uusia raken-
teita ja lainsäädäntöä Yritysten pitää miettiä, miten kehittää toimintaansa ja kilpailukykyään muutoksessa, ja yksilöi- den pitää olla aktiivisesti mukana kehittä- mässä omia valmiuksiaan ottaa digitaali- nen muutos vastaan
Tarvitsemme uudenlaisen luottamuk- sen kulttuurin ja läpinäkyvyyden rakenta- mista niin organisaatioiden kuin yksilöi- denkin välillä Yksilöinä meidän pitää olla rohkeita kokeilemaan uusia palveluita Meillä pitää olla oma-aloitteisuutta oppia uusia asioita
Merkityksellisyyden kokemus synnyttää ihmisissä elinvoimaa
Tekoälyaika-raportti (lokakuu 2017) kuvaa tekoälyä sähköksi, joka yhdistää kolme toimijaa: yhteiskunnan, elinkeino- elämän ja julkisen sektorin Kaikkein tär- keintä on hyvinvoiva ihminen Työelämän ja siellä toimivien ihmisten kannalta mie- leeni nousee eittämättä kysymys, miten pystymme ylläpitämään ihmisten mer- kityksellisyyden kokemuksen ja sitä kautta syntyvän hyvinvoinnin kokemuk-
30 Yrityskatsaus 2/2017 • Yhteiskunnan ja työn muutos























































































   28   29   30   31   32