Page 19 - Yrityskatsaus
P. 19
Saunakopin sijaan korostetaan elämysajattelua
Vaikka hyvinvointi on globaali trendi, kyselyyn vastanneiden yritysten mukaan maailmalla tarvitaan lisää ymmärrystä saunoista ja kokonaisvaltaisesta saunaelä- myksestä. Tätä työtä edistää Sauna from Finland ry, monialainen ja asiantunteva sauna- ja hyvinvointialan yritysten ver- kosto. Mukana on jo lähes 200 yritystä, jotka yhdessä luovat kokonaisvaltaisen saunaelämyksen. Verkostolla on tietotai- toa siitä, kuinka saunaelämys paketoidaan kokonaisuudeksi asiakkaan toiveita kuun- nellen mutta myös asiantuntijuutta hyö- dyntäen.
Monelle sauna tarkoittaa lämmitet- tyä huonetta kiukaineen ja lauteineen, mutta Sauna from Finland korostaa, että saunomiseen voi liittää paljon muutakin. Saunomista tarkastellaan kokonaisuu- tena: mitä tapahtuu ennen saunaa, sau- nassa ja saunan jälkeen. Tätä kutsutaan ”Authentic Finnish Sauna Experience” -elämysajatteluksi. Laadukkaan suomalai- sen saunaelämyksen kriteereinä pidetään aitoutta, moniaistisuutta, läsnäoloa, ren- toutumista, puhtautta sekä hyvinvointia.
Myös saunakokemus Suomessa on vientiä
Elämysajattelu toimii kärkenä työlle, jota Sauna from Finland ry on jo vuosien ajan tehnyt määrätietoisesti sauna-alan kas- vun ja liiketoiminnan edistämisen eteen. Tavoitteena on tarjota kansainvälisille markkinoille kokonaisia saunaelämys- konsepteja, joita voi ostaa yhden luukun periaatteella. Palvelut on toimitettava suunnittelusta aina toteutukseen ja ylläpi- toon saakka – ainoastaan näin sauna-alan vienti voi kasvaa.
Saunan kansainväliseen vientiin liitty- vät vahvasti myös ulkomaalaisten koke- mukset saunasta Suomessa. Siksi Sauna from Finland keskittyy edistämään aitoa suomalaista saunaelämystä myös koti-
maassa. Tiivis yhteistyö valtion maaku- vayksikön, kaupunkien ja matkailualan yrityksien kanssa tähtää siihen, että kan- sainvälinen yleisö saa hyviä palvelukoke- muksia täällä saunoessaan.
Hyvät kokemukset kasvattavat kiin- nostusta saunan elämyksellisyyttä koh- taan ja rakentavat positiivista mieliku- vaa Suomesta. Tämä edistää suomalaisten tuotteiden ja palveluiden kansainvälistä vientiä.
Elämysajattelu kasvattaa markkinaa
Vaikka sauna-alan markkinat ovat Suomessa jo miljardin euron arvoi- set, elämysajattelu lisää tarvetta uusille tuotteille, elämyksille ja palveluille. Esimerkiksi saunan terveysvaikutus- ten lisääntyvät tutkimustulokset avaavat koko ajan lisää mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle niin Suomessa kuin glo- baalisti. Elämysajattelulla sauna- ja hyvin- vointituotteiden ja -palveluiden vien- tiosuutta voidaan kasvattaa jopa kolmeen- kymmeneen prosenttiin.
Suomalainen saunaelämys erottuu muista maailman saunoista kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kansainväliseen hyvinvointiin keskittyvään asiakaskun- taan vetoaa se, että sääntöjä saunomiseen ei ole: sen saa tehdä juuri itselle sopivalla tavalla. Tällöin rentoutuminen ja läsnäolo pääsevät korostumaan.
Suomalainen sauna onkin omalla taval- laan kokonaisvaltainen mindfulness-ko- kemus hektisen arjen keskellä. Tärkeintä on kuunnella itseään ja toimia niin kuin hyvältä tuntuu.
SAUNA-ALAN LIIKETOI- MINTAKARTOITUKSEN KESKEISET TULOKSET
Kyselyllä kartoitettiin alalla toi- mivien yritysten moninaisuutta ja määrää, niiden vienti- ja kansainvälisen toiminnan vo- lyymeja sekä kiinnostusta kan- sainvälistä toimintaa kohtaan. Kyselyyn vastasi 252 yritystä.
• 88 % arvioi sauna- ja hyvin- vointialan olevan vahvassa kasvussa ja yhteistyöhaluk- kuus on korkea
• 64 %:lla on jo kansainvälis- tä toimintaa, tärkeimmät markkina-alueet Saksa, Ruotsi, Venäjä, Ranska, Japani ja Kiina
• 45 % pelkästään kotimaisiin markkinoihin keskittyvistä yrityksistä on kiinnostunut kansainvälisestä toimin- nasta
• 56 % yrityksistä on kiinnos- tunut yhteisestä sauna-alan kasvuohjelmayhteistyöstä
• 84 % arvioi liikevaihtonsa kasvavan
• 70 % yrityksistä aikoo palkata lisää henkilökuntaa seuraavan vuoden aikana
• 67 % yrityksistä haluaa tarjota palveluitaan Sauna from Finland -yritysverkos- ton kautta
www.saunafromfinland.fi
Kasvun uusia mahdollisuuksia • Yrityskatsaus 1/2018 19