Page 23 - Merimies 2 2015
P. 23

Miten LNG:tä saadaan laivaan?
• Tankkiautolla
• Tankkialuksella (pienellä) (Tukholma,
maailman ensimmäinen LNG-bunkrausalus)
• Kiinteästä tankkausasemasta
• LNG-terminaalista
Approach of bunker vessel
Ship to ship bunkering
LNG fuelled ship
Approach of LNG truck
Henkilökunnan koulutus
Truck to ship bunkering
Bunkering via pipeline
intermediate LNG storage tank
LNG on noussut logistikkakustannus- ten takia dieselin tasolle. LNG:n tuloa markkinoille ja hintatason asettumista oikealle tasolle nopeuttaisi, jos maa- puolen raskas teollisuus alkaisia käyttää enemmän LNG:tä.
tustodistukselle ja alushenkilöstön koulutukselle maailman- laajuisesti. Niin sanottu IGF-koodi voimaan 2017 alusta.
direktiivi 2014/94/eU: velvoittaa eU-jäsenvaltiot järjestämään vaihtoehtoisia polttoaineita tarjolle seuraavasti: (Suomessa ydinsatamat: Hamina-Kotka, Turku, Naantali, Helsinki)
Myös raskaalle maantieliikenteelle pitää olla tarjolla LNG:tä pääteiden varrella 2015.
Merihenkilöstöstä ne, jotka työskentelevät LNG:n kanssa kou- lututaan tehtävään. LNG:n käytön laajetessa on mietittävä myös satamien henkilöstön koulutusta. Merellä asioita sääte- lee IMO, mutta maapuolella monet asiat jäävät valtion itsensä tai eU:n vastuulle. LNG-koulutuksesta keskustellaan tällä het- kellä Brysselissä.
Missä Euroopassa mennään?
eSSF (european Suistainable Shipping Forum) on eMSA:n ja eU-komission yhteinen foorumi, joka pohtii ratkaisuja ympäris- tövaatimusten tuomiin mahdollisiin ongelmiin. Suomesta foo- rumissa mukana ovat Suomen Varustamot, Viking Line, Wärtsi- lä ja Tra . euroopasta mukana on satamia, kaasuyhtiöitä, varustamoyhditsyksiä, luokituslaitoksia ja merihenkisiä viran- omaisia edustettuina.
Foorumi on saanut aikaan IMO:n kautta (IGF-koodin voi- maan tullessa) standardit LNG-tankkausliittimille; LNG-luovu-
2015 • 1 // MS 23


































































































   21   22   23   24   25