Page 24 - Merimies 2 2015
P. 24

Työterveyslaitoksen tiedote 18.3.2015
Merenkulkijoiden kunto
joutuu koville hätätilannetehtävissä
Laivalla työskentelevien kunto joutuu kovalle koetukselle poikkeustilanteissa kuten karilleajossa, tulipalossa tai törmäyksessä. Pelastustoimien kuormitus vastaa ajoittain jopa erittäin raskasta työtä, osoittavat Työterveyslaitoksen SeaFit-hankkeen tulokset. Tutkimuksessa selvitettiin hätätilannetehtävissä kuormittumista todellisia olosuhteita simuloivissa allasharjoituksissa, savusukelluskoulutuksessa sekä merellisessä suuronnettomuusharjoituksessa.
Pelastustehtävien fyysinen kuor- mittavuus vaihteli kevyen ja erittäin raskaan työn välillä. Raskaimpia vaiheita olivat aal- lokossa uinti ja narutikkaille kiipeäminen. Naiset kuormit-
tuivat pelastustehtävissä miehiä enemmän. Tutkimuksen koehenkilöille tehdyissä kuntotesteissä suuri osa saavutti hyvät tu- lokset ja selvisi hyvin tehtävistään. SeaFit- tutkimuksen mukaan merenkulkijoilla on hyvä kehonhallinta, nivelten liikkuvuus ja tasapaino, joista on etua tehtävistä selviyty-
misessä.
”Onnettomuustilanteiden pelastamistehtä- vät ovat merellä ja laivaolosuhteissa fyysi- sesti raskaita, joten suosittelemme fyysisen toimintakyvyn perusmittausten ottamista osaksi merenkulkijoiden terveystarkastuksia. Kuntotestien tuloksia voidaan käyttää varhai- sen kuntoutuksen tukena ja tarvittaessa yksi- löllisen työkyvyn säilyttämisen apuna”, sano- vat Työterveyslaitoksen asiantuntijat.
”Kuntotestien ja terveydentilan arvioin- nin ensisijainen tehtävä olisi motivoida ja tukea merenkulkijaa pitämään huolta itses- tään. Riittävä fyysinen kunto tukee työtur- vallisuutta, työssä selviytymistä ja meidän
kaikkien muidenkin vesillä liikkuvien tur- vallisuutta”, sanoo ylilääkäri Päivi Miilun- palo Työterveyslaitoksesta.
Vaativimpia tehtäviä, joihin merenkulki- jat saattaa hätätilanteissa joutua, on savu- sukellus.
”Laivalla tapahtuva savusukellus edel- lyttää erittäin hyvää aerobista kestävyyttä, lihaskuntoa ja kehonhallintaa. erityisvaati- muksia asettaa uhrien kantaminen ahtais- sa rappukäytävissä joskus rajustikin keinu- vassa laivassa. Palo- ja pelastusalalla on käytössä yksilöllisesti motivoivat ohjeet ja toimintatavat, joita voidaan soveltaa myös
24 MS // 1 • 2015


































































































   22   23   24   25   26