Page 6 - Merimies 2 2015
P. 6

Työtuomioistuin toteaa työtaistelun lailliseksi
Pian sen jälkeen kun Merimies-Unioni ja SuomenKonepäällystöliittoolivatantaneet jäänmurtajia koskevan työtaisteluvaroituk- sen, työnantaja haastoi ammattiliitot työ- tuomioistuimeen Arctia Shippingin tytäryh- tiö arctia Karhun myötätuntolakon johdosta. Oikeusjuttu päättyi työnantajan osalta kui- tenkin nolosti, kun työtuomioistuimesta saapui 11.3. päätös, joka totesi jäänmurtajia koskevan työtaistelun lailliseksi.
Merimies-Unioni ja Suomen Konepääl- lystöliitto pitivät päätöstä ”oikeuden voitto- na” ja laajempana tunnustuksena sille, että työntekijöillä on oikeus taistella työehtojen- sa puolesta myös työtaistelun keinoin. Näin ollen eK:n esitykset lakko-oikeuden rajoittamisesta voidaan kuopata. Oikeu- denkäynnistä muodostui työnantajalle nolo ja kallis kierros, sillä se velvoitettiin korvaa- maan vielä Merimies-Unionin ja Suomen Konepäällystöliiton oikeudenkäyntikulut.
Työtaistelu alkaa 12.3.
Merimies-Unionin ja Suomen Konepäällys- töliiton työntekijät aloittivat lailliseksi to- detun työtaistelun 12.3. johon liittyivät aluk- si Perämerellä seilaavat Otso ja Kontio. Ahto liittyi samana päivänä myötätunto- taisteluun. Samoilla seuduilla Perämerellä seilaavat Sampo ja Letto tekivät töitä, mutta eivät murtaneet jäitä. Tämä osoitti Meri-
mies-Unionin jäsenten solidaarisuuden toisiaan kohtaan.
Työtaistelutoimien alkaminen sai työn- antajan julistamaan laittoman työsulun Arctia Shippingin aluksille ja ilmoittamaan palkanmaksun keskeyttämisestä niille jäse- nille, jotka jatkoivat aluksilla töitä, mutta kieltäytyivät seuraamasta alusten mukana merelle. Merimies-Unioni ja Suomen Ko- nepäällystöliitto tekivät asiasta poliisille tutkintapyynnön työriitojen sovittelusta an- netun lain rikkomisen johdosta.
Työtaistelu laajenee monitoimi­ murtajiin ja Katajanokalle
Työtaistelun alettua työnantajan käytös työn- tekijöitäänkohtaankävialuksillayhäuhmak- kaammaksi. Työntekijöitä uhkailtiin ja pai- nostettiin sekä työehtosopimusneuvottelut olivat täysin jäissä. Tylystä tilanteesta johtu- en Merimies-Unioni ja Suomen Konepäällys- töliitto joutuivat laajentamaan työtaistelua 18.3. Raumalla telakalla oleviin M/s Fenni- caan ja M/s Nordicaan, joiden varustelu kes- keytettiin ja miehistöt jättivät laivat. Samana päivänä työt päättyivät myös Katajanokalla olevilla Urholla, Sisulla ja Voimalla.
Työtaistelutoimien
laajenemisesta annetaan varoitus Laajentuneesta työtaistelusta huolimatta työnantajapuoli ei edelleenkään liikkunut kannoissaan. Arctia Shipping vastusti yleis-
sitovuutta periaatteesta, koska se pelkäsi sopimuksen yleisyyden rajoittavan kilpai- lua ja mahdollisuutta polkea työsuhteiden ehtoja. Työntekijäliitot eivät voineet ym- märtää työnantajan ennakkoluuloista asen- netta, sillä sopimuksen hyväksyminen toisi tullessaan Arctia Shippingille vain etua ja rehdit pelisäännöt, kun kaikki alan toimijat tuodaan samalle viivalla kilpailussa.
Tapaamiset valtakunnansovittelijan toi- mistossa tuntuivat turhauttavilta, sillä työn- tekijäjärjestöt joutuivat selvittämään aakko- sista lähtien työnantajalle perusasioita, jotta neuvotteluissa saataisiin sopimus ai- kaan. Merimies-Unioni julkaisi tiedotteita, joissa selvitettiin juurta jaksain mitä yleissi- tova työehtosopimus tarkoittaa. Aiheesta kirjoitti myös Helsingin Sanomat kahden aukeaman jutun. Mediassa alettiin pikku hiljaa ymmärtää, miten tärkeää jäänmurto on Suomelle huoltovarmuuden kannalta vaikeissa talviolosuhteissa. Ainoastaan omat murtajat ja talviolosuhteissa työsken- telyyn tottuneet suomalaiset miehistöt pys- tyvät avustamaan kauppalaivoja turvallises- ti satamiin vaikeissa jääolosuhteissa.
Varoitus pääsiäisliikenteen pysäyttämisestä
SAK:n kuljetusliitot kokoontuivat 19.3. kä- sittelemään tilannetta ja päättivät, että mi- käli kiistassa ei päästä ratkaisuun, uhkana on että työtaistelutoimia joudutaan laajen-
6 MS // 1 • 2015
Konemestari Ari Timberg ja kokki Hanna Räikkälä Kemin satamassa 14.3.2015. Kuva: Pentti Holappa
Jäänmurtajat Kontio ja Otso laiturissa Ajoksen satamassa. Kuva: Matti Lukkarila


































































































   4   5   6   7   8