Page 15 - Merimies 3 2015
P. 15

Uudessakaupungissa vienti ve- miina takaisin Saksaan. Uusikaupunki on
tää: Mercedes-Benzin A-sar- jan tuotannon käynnistymi- nen vuonna 2013 oli lotto- potti koko kaupungille ja toi
töitä sen myötä suomalaisille laivoille. ”Tänään kyytiin lastataan useita satoja uudenkarheita Mercedes-Benzejä. Autot kul- jetetaan Saksaan, josta niiden matka jatkuu ympäri maailman”, pursimies Kristoffer lundqvist kertoo esitellessään ruumassa
olevia autoja.
rannikkokaupungin etu: autot suoraan tehtaasta laivan kyytiin
Valmet Automotive valmistaa Uudessakau- pungissa yli 100 000 A-sarjan Merce- des-Benziä vuosina 2013–2016. Daimler AG:n kanssa tehty sopimus työllistää teh- taan vanhan väen ja uusia työpaikkoja syn- tyi lisää 800. Valmet Automotiven autoteh- taassa työskentelee tällä hetkellä noin 1 700 henkeä. Tehdas on suuri työllistäjä reilun 15 000 asukkaan kaupungissa ja siel- lä käydään kauempaakin saakka töissä.
Uudenkaupungin autotehdas on arvioitu Euroopan kolmanneksi laadukkaimmaksi. Aukoton logistiikka oli myös yksi painavista tekijöistä, jonka vuoksi esimerkiksi laatu- merkki Mercedes-Benziä kannattaa koota Suomessa. Autojen osat tuodaan rannikko- kaupunkiin Saksasta laivalla, Uudessakau- pungissa ne kootaan ja autot viedään val-
siis kokoonpanotehdas.
”Tällaista on globalisaatio – mutta toi-
saalta se tuo myös meillä töitä”, Autoban- kin miehistö pohtii maailman menoa mes- sissä.
uusikaupunki toi töitä Boren laivoille
Autoja Uudestakaupungista Saksaan kul- jetti aluksi Finnlines. Linjalle tarvittiin kui- tenkin lisää kapasiteettia, jonka myötä töitä tarjoutui myös Borelle. Tällä hetkellä Boren kaksi alusta, M/s Autobay ja sen sisarlaiva, M/s Autobank, käyvät Uudenkaupungin satamassa vuoroperjantaisin. Alukset ovat uECC:n (United European Car Carriers) ai- karahtauksessa. UECC on Euroopan johta- via autojenkuljetukseen erikoistuneita va- rustamoita.
”M/s Autobank oli alkuaan perinteinen ”peräporttirollikka”, jolla seilasimme Itä- merellä ja joitakin vuosia myös Biskajalla. Vuosina 2006–2007 laiva muutettiin auto- jenkuljetukseen erikoistuneeksi alukseksi. Nyt seilaamme Itämerellä ja Englannin ka- naalissa.”
”Käymme muun muassa Bremerhavenis- sa, South Hamptonissa, Zeebrüggessä, Gdy- niassa, Pietarissa ja Hangossa. Uuteenkau- punkiin ajon aloitimme viime syksynä. Törni kestää neljä viikkoa, jonka aikana reitti ehdi- tään kiertää kahdesti”, pursimiehet jouni Pursiainen ja Kristoffer Lundqvist kertovat.
Pursimies
JOUNI PURSIAINEN
kotilaivalla kotikaupungin satamaan
Molemmat miehet asuvat Uudessakaupun- gissa ja kotilaivan saapuminen oman kau- pungin satamaan on luonnollisesti muka- vaa – ja ylpeydenaihekin. Mersujen kuljetus Uudestakaupungista oli varustamolle uusi, kaivattu päänavaus vaikeiden taloudellisten aikojen keskellä.
M/s Autobankin laivaluottamusmies KRISTOFFER LUNDqVIST
Uudet mersut odottavat laivaan lastausta.
2015 • 3 // MS 15


































































































   13   14   15   16   17