Page 16 - Merimies 3 2015
P. 16

”M/s Autobankiin mahtuu kaikkineen 1 440 autoa. Aluksessa on kahdeksan auto- kantta: viisi päällä ja kolme alempana”, Lundqvist esittelee tiloja.
Tänä perjantaina kyytiin lastataan useita sa- toja autoja. Sataman ahtaajat ajavat autot laivaan. Autokuljetukset ovat todellisia ar- volasteja. M/s Autobank kuljettaa autoja vakaissa käsissä, sillä molemmat kipparit ovat työskennelleet laivalla sen liikkeelle- lähdöstä saakka vuodesta 1998.
”UECC ajattaa kippareillemme nyt luot- sinkirjat Hankoon ja Uuteenkaupunkiin.
Toivoa täytyy, että se olisi merkki siitä, että jotain pidempiaikaista on vielä tiedossa vuoden 2016 jälkeenkin”, miehistö pohtii jatkuuko Mercedes-Benzin valmistus kau- pungissa vielä sopimuksen umpeuduttua ensi vuoden jälkeen.
Boren tulevaisuus Suomessa oli talvella vaakalaudalla
Bore on Suomen vanhimpia varustamoita. Varustamo hankki ensimmäisen rahtialuk- sensa vuonna 1924 ja kaksi vuotta myö- hemmin, vuonna 1926 Hans von rettigistä
tuli Höyrylaiva Osakeyhtiö Boren enem- mistöosakas. Tänä päivänä 2015 varusta- mo on Suomessa suuri toimija: yhtiöllä on tällä hetkellä yhdeksän alusta Suomen li- pun alla.
Viime syksynä varustamossa elettiin en- nätyksellisen vaikeita aikoja. Yt-neuvottelut käynnistyivät lokakuussa täysin puskista: ensin ne koskivat vain kahta alusta, mutta laajenivat nopeasti koskemaan varusta- mon koko Suomen lipun alla olevaa tonnis- toa. Uhkana oli, että koko tonnisto ulosli- putetaan Suomesta.
”Kaikki alkoi kahta alusta, M/s Finngardia ja M/s Swegardia, koskevasta yt-kutsusta vii- me lokakuussa. Reilun viikon päästä ilmoi- tuksesta yt:t laajenivat koko varustamoon”, miehistö puistelee päätään vakavana.
”Ei sitä voinut käsittää, että koko tonnis- to oli yht’äkkiä liipasimella.”
Loppusyksyn ja alkutalven aikana käydyt yt-neuvottelut olivat niin vaikeat, että niistä ei voinut epävarmuuden vuoksi tiedottaa laajasti ulospäin, ennen kuin tilanteet vähi- tellen alkoivat ratketa ja tasapainottuvat. Käytännössä oltiin ”ota” tai ”jätä” -tilan- teessa.
Valmet Automotive
Uudenkaupungin autotehdas perus- tettiin vuonna 1968 Saab-Valmet-ni- mellä ja se on nähnyt toimintansa aikana useita käänteitä. Tällä hetkellä Valmet automotive-nimellä toimiva tehdas on Suomen ainoa henkilöau- toja valmistava autotehdas. Tehtaas- sa valmistettiin Porscheja vuoteen 2011 saakka. Tällä hetkellä tehtaalla ovat valmistusasiakkaina Daimler AG ja Lamborghini S.p.A. Tehtaan omistavat Teollisuussijoitus, Pontos sekä yrityksen toimiva johto. (Metso luopui omistuksistaan 2014.)
PURSIMIES KRISTOFFER LUNDqVIST & 2. PERÄMIES MARCIAL L. ABOY
16 MS // 3 • 2015


































































































   14   15   16   17   18