Page 17 - Merimies 3 2015
P. 17

Suomen lippu liehuu: Boren toiminta jatkuu kotimaassa.
Bore-varustamossa viihdytään hyvin töissä
M/s Autobankilla on yhteensä 12 hen- gen miehistö. Monet heistä ovat työs- kennelleet varustamossa pitkään, mi- kä kertoo viihtymisestä varustamossa: Turussa asuva matruusi Sergei Soko- rev työskentelee M/s Autobankilla neljättä vuotta ja sitä ennen hän oli M/s Bravadenissa seitsemän vuotta. Puolimatruusi Eduard Popov on sei- lannut Autobankilla kaksi vuotta ja si- tä ennen M/s Norqueenillä Englannin kanaalissa viisi vuotta. Pursimies Kristoffer lundqvist on ollut Autoban- kin matkassa 15 vuotta ja kollegansa pursimies jouni Pursiainen neljä vuot- ta. Bore-varustamossa hän aloitti työt vuonna 1993.
”Meillä on lisäksi laivan päällä jat- kuvasti 1–2 harjoittelijaa, jotka ovat vaihtelevasti eri osastoilla aluksella”, miehistö käy läpi minne harjoittelijoi- ta seuraavaksi on tulossa.
”Varustamolle annamme pyyhkeitä tiedot- tamisesta, että meille ei kerrottu oikein mistään mitään koko prosessin aikana.”
Varustamotoiminta keskittyy Suomen päähän
Neuvotteluissa tilanteet vaihtelivat nopeas- ti ja erilaisia vaihtoehtoja käytiin tarkkaan lävitse, mistä johtuen väliaikatietojen anta- minen olisi sekoittanut enemmän kuvioita pörssiyhtiön ollessa kyseessä. Neuvottelui- ta käytiin pitkään: loppusyksystä alkutal- veen. Lopulta niissä saatiin aikaan neuvot- telutulos, jonka johdosta varustamotoi- minta voi vielä jatkua Suomessa.
Leikkauksilta ei kuitenkaan vältytty, vaan sopeuttamistoimiin jouduttiin keväällä ko- ko varustamossa: Hollannin toimipiste lakkautettiin ja Hollannin lipun alla olevat pienet neljä ”kompassilaivaa” myytiin. Toi- minta keskittyy nyt Suomen konttoriin, mutta sieltäkin jouduttiin vähentämään runsaasti väkeä.
Laivoilla kustannussäästöt pyrittiin teke- mään niin vähillä muutoksilla kuin mahdol- lista.
”Tärkeintä on, että laivahenkilökunnasta ketään ei irtisanota. Tarvittavat säästöt pyri-
tään samaan aikaan vapaaehtoispaketil- la, joka koski alun perin 12 miehistön jä- sentä sekä päälle sen vielä päällystön jäseniä. Aluksille on tarvittu kuitenkin li- sää työvoimaa, joten nyt se koskee enää vain kahdeksaa henkilöä.”
”Kiitos myös liitoille siitä, että vetivät neuvotteluissa kerrankin yhtä köyttä, et- tä ketään ei irtisanota”, laivaluottamus- miehenä toimiva Kristoffer Lundqvist toteaa.
Varustamossa tehtyjen muutosten myötä Bore on myös jo sisäänliputtanut Suomeen kaksi alusta, M/s Norskyn ja M/s Norstreamin, jotka seilasivat aiem- min Hollannin lipun alla. Suomen lipun alla oleviin aluksiin tulee neuvottelutu- loksen myötä EU:n ulkopuolista työvoi- maa. M/s Autobank-alukselle tuli töihin kolme  lippiiniläistä, joista toinen perä- miehen tehtävään ja toinen 1. konemes- tarin vakanssille.
”Eihän tässä voi olla mitään muuta kuin huojentunut. Tärkeintä on, että ulosliputusuhka saatiin vältettyä ja työt jatkuvat”, M/s Autobankin miehistö nyökyttelee aidosti päätään ja hymyilee Uudenkaupungin satamassa.
2015 • 3 // MS 17


































































































   15   16   17   18   19