Page 38 - Merimies 3 2015
P. 38

Även stora fordon färdas med förbindelsefartygen: den här lastbilen är på väg till Sottunga. Det är Finlands minsta kommun med hundra invånare.
De caféanställda Mimmi Forsman (t.v.) och Elin Nylund tillreder mat åt kunderna och fartygets besättning.
At-matros Linus Jansson i Kökars hamn. Jansson som studerar till styrman är orolig för de ungas arbetssituation: det  nns inga platser för styrmän och styrmansstuderande tar upp manskapsplatser - ett välkänt problem inom sjöfarten. "Viktigast är att det  nns jobb för alla", konstaterar den unge mannen.
Matros Lennart Fagerström poserar snabbt framför sitt fartyg för en bild. Nya fordon väntar redan på att komma ombord och snart bär det av igen!
Södra linjen går via följande öar: Långnäs – Överö – Sottunga – Husö – Kyrkogårdsö – Kökar – Galtby
Den  nländska sjöfartsbranschens arbetsvillkor måste tillämpas Besättningarna på förbindelsefartygen som tra kerar södra linjen är rädda för att mista sina jobb när den estniska arbetsgivaren i sinom tid tar över verksamheten.
”Naturligtvis är vi oroliga för våra ar- betsplatser”, säger besättningen på M/s Skiftet.
Syftet med landskapsregeringens kon- kurrensutsättningar framstår som ytterst klart:
”Landskapsregeringen äger fortfarande förbindelsefartygen men har konkurrens- utsatt fartygens skötsel och besättning. Det är svårt att sänka landskapsfärjornas skötsel-, underhålls- och bränslekostnader – de är vad de är – så konkurrensutsätt- ningen sänker enbart besättningskostna-
derna”, konstaterar M/s Skiftets besätt- ning när hon seglar fram mellan branta klippskär.
På Åland  nns endast några få små lin- jer som tills vidare inte öppnats för kon- kurrens. Alla stora linjer har däremot nya företagare. Norra linjen drivs av nordic jetline Finland oy, som hör till samma koncern som det estniska företaget som tar över södra linjen.
”Konkurrens med arbetsvillkoren måste stoppas, eftersom företagen hör till sam- ma koncern och arbetet ombord på farty- gen är likadant – endast de tra kerade lin- jerna skiljer dem åt.”
Ännu för några år sedan, när Ålands landskapsregering drev alla linjer, följde man landskapsregeringens kollektivavtal på alla förbindelsefartyg. Nu har Sjömans-


































































































   36   37   38   39   40