Page 39 - Merimies 3 2015
P. 39

Unionen tvingats förhandla fram kollektiv- avtal med nya företagare efterhand som linjerna konkurrensutsatts och privatise- rats. Förhandlingarna har gått bra med en del av företagarna. Tyvärr har detta inte passat alla aktörer.
”Vi har redan länge försökt förhandla fram ett avtal för den nya södra linjen, men förhandlingarna är svåra”, säger huvudför- troendeman Eija Kiviö.
På södra linjen gäller samma spelregler som för de övriga landskapsfärjornas linjer och företagare: förbindelsefartygen seglar under  nsk  agg och fartygen ägs fortfa- rande av landskapsregeringen, vilket bety- der att man på fartygen tillämpar den  n- ländska sjöfartsbranschens arbetsvillkor.
i privatiseringen av landskapsfärjorna konkurrerar man endast med lönekost- nader
Huvudarkitekten bakom privatiseringsboo- men på lands landskapsfärjor är infrastruk- turminister Veronica thörnroos, som föreslog en ut aggning av alla förbindelse- fartyg år 2011. De åländska politikerna har alltså länge jobbat på att locka utländska företag till öarna.
På  nska fastlandet inleddes konkur- rensutsättningen i tiderna inom landsvägs- underhåll och byggande. Vägunderhållet i Egentliga Finlands vägdistrikt övertogs av ett estniskt företag, vars misstag efteråt länge korrigerades av  nländska aktörer. Den estniska arbetstagaren har blivit ett begrepp i Finland. Samtidigt går många  nländska byggjobbare arbetslösa. Inom EU kan arbetstagaren komma från vilket land som helst: så länge arbetsvillkoren är desamma för alla och ingen lönedump- ning förekommer är allt i sin ordning. I praktiken vet vi ändå att verkligheten ofta ser annorlunda ut.
Matros Robert Persson (t.v.), at-matros Linus Jansson och styrman Karl Leman poserar rakt framför sitt fartyg.
Övriga nyheter från Åland:
under vilka arbetsvillkor Itra kerar M/s odin?
mitten av juni utökades Ålands förbindelsefartygstra k med en ny företagare och ett nytt fartyg, M/s Odin, som tra kerar mellan Långnäs och Snäckö. Fartyget ägs av skepparna jan-Erik lindman och leif lindman. Rederiet heter J/L Shipping.
Tidningen Sjömannen träffade M/s Odin i Långnäs hamn i slutet av juni. Fartygets besättning, matroserna som lastade fartyget, var ändå inte villiga att diskutera fartygets arbetsvillkor med redaktören.
”Allt är i sin ordning”, försäkrade en av matroserna, viftade avvärjan- de och skyndade iväg.
Mötet efterlämnade många frågor: hur är det egentligen med arbets- villkoren ombord på fartyget?
2015 • 3 // MS 39


































































































   37   38   39   40   41