Page 40 - Merimies 3 2015
P. 40

dEt kokar
i den åländska
förbindelse- fartygstra ken
ålands landskapsregerings konkurrensutsättning av förbindelsefartygslinjerna har rört upp en storm som inte ser ut att bedarra. Om personalen på fartygen får betala för konkurrensutsättningen kommer Sjömans-Unionen att ta till kraftigare vapen.
TEXT laSSI lÄHtEEnmÄKI BILD Saana lammInSIVu
Konkurrensutsättning av förbindel- sefartygstra ken sker i hela Fin- land. Till skillnad från övriga Fin- land tar vinnaren av konkurrens- utsättningen på Åland inte med
sig någon egen utrustning, utan kommer att förvalta landskapsregeringens fartyg.
– Det handlar om en rörelseöverlåtelse. Då följer personalen med fartyget enligt sjöarbetslagstiftningen och den nya arbets- givaren förbinds av det nuvarande kollektiv- avtalet, preciserar Sjömans-Unionens ord- förande Simo Zitting.
Konkurrensutsättningen är inne på slut- rakan på Åland och man har uppnått be- sparingar på  era miljoner euro om året. Landskapsregeringen är nöjd med bespa- ringarna, men Finlands Sjömans-Union ser på det på ett annat sätt.
Förbindelsefartygens personal har enligt Zitting delvis pressats att teckna nya ar- betsavtal där lönerna har sänkts och arbets-
tiderna har ruckats i klart sämre riktning. På Åland  nns det dock även nya företaga- re som har förbundit sig att följa de nuva- rande kollektivavtalen.
Simo Zitting gissar att landskapsrege- ringen och de nya rederierna tänkte att den nya aktören kan ta med sin egen besättning till fartyget och teckna nya arbetsavtal. Där- för har priserna som erbjöds i konkurrens- utsättningen varit klart mycket lägre än vad landskapsregeringen har lagt på att driva tra ken.
Tyst på fartygen
Ålänningarna har märkt att stämningen på de konkurrensutsatta förbindelsefartygen har blivit ansträngd. Man vill inte tala om saken för att inte riskera sitt jobb i den nya situationen.
En journalist på Rundradion försökte få en intervju med en representant för besätt- ningen, men nästan alla vägrade. En gick
med på det, men ändrade sig sedan och förbjöd intervjun från att användas.
Finlands Sjömans-Union har i egenskap av representant för förbindelsefartygens besättning i  era omgångar förhandlat om situationen med landskapsregeringen och de nya arbetsgivarna på fartygen. Arbetet fortsätter. Den södra rutten vanns av ett estniskt företag och kommer att börja sin verksamhet nästa år.
Zitting förstår inte landskapsregerin- gens vilja att konkurrensutsätta linjerna. Förbindelsefartygen har tidigare sysselsatt ålänningar, men nu kommer man att ta med utländskt folk i samband med konkur- rensutsättningarna.
Zitting utlovar tuffare tag från Unionens sida om man inte får ordning på situatio- nen.
40 MS // 3 • 2015
En matros Robert Persson jobbar på M/s Skiftet på södra linjen. Södra linjen konkur- rensutsattes i höstas och det vinnande anbudet kom från estniska Nordic Jetline Oü. Besättningen på M/s Skiftet är oroliga för sina jobb.


































































































   38   39   40   41   42