Page 42 - Merimies 3 2015
P. 42

Särdragen i tidsbundna
arbetsavtal
TEXT SannalEEna KallIo
I tidningen Sjömannen 2/2015 tog vi upp prövotiden speciellt i tidsbundna arbetsavtal. Vi fortsätter inom samma ämne. Ur ett arbetsrättsligt perspektiv är tidsbundna avtal på många sätt ett utmanande fenomen. Därför fokuserar vi på frågans kärna i våra svar.
Sjömannen: I mitt arbetsavtal nämns bara vikariat. räcker det som lagstadgad orsak för att ingå ett tidsbundet arbetsavtal?
Juristen: Enligt 1 kap. 4 § i lagen om sjöarbetsavtal ingås ett ar- betsavtal som tills vidare gällande såvida det inte  nns välmotive- rade anledningar att göra det för viss tid. Ett tidsbundet arbetsav- tal är alltså ur juridisk synvinkel en avvikelse som om det ingås på arbetsgivarens initiativ kräver en särskild, motiverad anledning. Om arbetsavtalet ingås på arbetstagarens initiativ kan det däre- mot alltid göras för viss tid. Detsamma gäller när arbetstagaren redan har fyllt den lagenliga avgångsåldern 68 år.
Enligt punkt 3.4 i kollektivavtalet för utrikesfartens handelsfar- tyg och punkt 4.4 i kollektivavtalet för utrikesfartens passagerarfar- tyg kan ett tidsbundet arbetsavtal ingås på arbetsgivarens initiativ i enlighet med de syften som framgår av lagen om orsaken därtill är arbetets art, vikariat, praktik eller annan därmed jämförbar om- ständighet som förutsätter ett avtal för viss tid eller om arbetsgiva- ren har en annan av företagets verksamhet eller det arbete som ska utföras motiverad anledning. Bilaga 3 till avtalen som komplet- terar nämnda punkter i kollektivavtalen innehåller exempel på så- dana situationer för att underlätta den praktiska tolkningen av kollektivavtalen. Enligt dem kan ett arbetsavtal för viss tid ingås om det är frågan om ett säsongsarbete eller ett bestämt arbete (av engångsart eller en separat arbetshelhet) eller ett vikariat som är knutet till frånvaro för en person som är föräldraledig, vårdledig, studieledig, sjukskriven eller på semester. En omständighet som är jämförbar med ovannämnda är t.ex. utjämning av arbetstoppar under rusningstid samt – under vissa specialförutsättningar – veckoslutsarbete. Av rederiets verksamhet eller den tra k som det bedriver motiverad anledning innebär i sin tur under vissa ytterli- gare förutsättningar en tillfällig osäkerhet i samband med att verk- samheten påbörjas eller fortsätter eller tids- eller resebefraktning av fartyg. Syftet med villkoren i kollektivavtalen är att förhindra att arbetstagarens uppsägningsskydd och förmåner som baseras på anställningsförhållandets varaktighet kringgås.
Vikariat är en av de vanligaste grunderna till att man ingår ett ar- betsavtal för viss tid. För att det inte ska uppstå något antagande om ett eventuellt kringgående av anställningsskyddet anser man att det tidsbundna arbetsavtalet ska nämna arbetstagaren som den arbetstagaren med visstidsavtal vikarierar för. Annars är grunden för viss tid alldeles för diffus och uppfyller inte kriterier- na för motiverad anledning. Vikariat är med andra ord en god- kännbar grund för ett avtal för viss tid när avtalets upphörande är bundet till att arbetstagaren som nämns i arbetsavtalet återvän- der till arbetet.
Sjömannen: För hur lång period kan man ingå ett tidsbundet arbetsavtal?
Juristen: Avtalets längd eller dess kortaste eller längsta varaktig- het fastställs inte i arbetslagstiftningen eller kollektivavtalen. Ar- betsavtalets tidsbegränsning kan anges med klockslag och da- tum, men den kan även bindas till arbetsuppgiftens omfattning, färdigställande av arbetet eller t.ex. avslutande av en annan ar- betstagares familjeledighet, vars tidpunkt alltså inte alltid är känd med säkerhet när arbetsavtalet ingås.
Den enda bestämmelsen som begränsar längden på ett tids- bundet arbetsavtal är en avvikelse som nämns i det sista momen- tet i 7 kap. 1 § i lagen om sjöarbetsavtal. Enligt det kan ett arbets- avtal för viss tid som ingåtts för längre tid än fem år sägas upp efter fem år från att det ingåtts på samma sätt som ett arbetsavtal som gäller tills vidare.
Sjömannen: Vad menas med en kedja av arbetsavtal? Är det lagligt?
Juristen: En kedja av arbetsavtal innebär att arbetsgivaren ingår  era på varandra följande tidsbundna arbetsavtal med samma ar- betstagare. Andra momentet i 1 kap. 4 § i lagen om sjöarbetsavtal tar upp det. Enligt det är det inte tillåtet att upprepat använda ar- betsavtal för viss tid när antalet visstidsavtal, den sammanlagda
Sjömannen frågar, juristen svarar
42 MS // 1 • 2015


































































































   40   41   42   43   44