Page 14 - Merimies 5 2015
P. 14

Vekalinella on käytössään tällä hetkellä neljä tavallista pakettiautoa ja yksi sprintte- ri, jossa on perälautanosturi.
”Ja nyt näyttää siltä, että lisääkin kalus- toa olisi tulossa jossakin vaiheessa. Minul- la on sen verran loistavat työntekijät, että olemme melko arvostettuja Postin suun- nalla”, Nyberg kehaisee tiimiään.
Menestyksen avain ovat hyvinvoivat työntekijät Henkilökunnanhyvinvointiontoinentekijä, joka korostuu Nybergin puheissa useaan otteeseen:
”annan kunniaa ja nostan hattua hyvin työnsä tekeville työntekijöille: yhtiön tulos on pitkälti heistä kiinni. Minulla on aina ol- lut erittäin hyvää henkilöstöä, joista joiden- kin kanssa olemme jopa kuin samaa per- hettä ja lojaalisuus toimii. Silloin voidaan joustaa kumminkin puolin tarvittaessa esi- merkiksi vapaiden kanssa.”
Nyberg muistuttaa, että ohje pätee alal- le kuin alalle ja myös saaristoliikenteeseen: ”Risteilyt eivät ole sellaisia, että niitä vain tehdään, vaan niillä pitää olla sisältöä ja
asiakaspalvelutyytyväisyyden kunnossa. Vesibussiliikenne ei ole vain sitä, että aje- taan ympyrää, vaan yrittäjän pitäisi olla mukana kehittämässä liikennettä.”
”Merkittävin asiakastyytyväisyyden on- nistumisen mitta ovat tyytyväiset asiakkaat.
Nostan hattua omalle henkilökunnalleni ja entisille vesibussien työntekijöille, jotka oli- vat todella asiakaspalvelutaitoisia. Monien risteilyvieraiden kanssa syntyi vuosien var- rella lämpimät välit ja toivon, että Espoon liikenteessä tänä kesänä aloittanut uusi yrittäjä panostaa vastaavan lailla asiakas- palveluun.”
Maanteiden ”mukavuusliput”
Jos on haasteita meripuolella, niitä löytyy myös maista. Maapuolen kuljetuksissa Nyberg on törmännyt jälleen ongelmiin työehtosopimusten noudattamisen kanssa.
”Maapuolen kuljetukset eivät ole mi- kään kultakaivos ja katteet ovat aika ka- peat. Itse noudatan työehtosopimuksia todella orjallisesti, mutta tiedän että kaikki eivät niin tee.”
Yritykset ja alihankkijat kärsivät ta- lousongelmista.
”Tiedän, että esimerkiksi Vuosaaresta ajetaan kontteja, joista pitäisi saada esim. 1,50 tai 1,70 per kilometri, mutta tilaajat maksavat vain 70 senttiä kilometri, jolloin isännät eivät saa edes kulujaan pois. Tilan- ne kertoo siitä, että alihankkijatkaan eivät aina hyvässä taloustilanteessa.”
Monenkirjavaa palkkahaitaria esiintyy myös alan työntekijöiden tilinauhoissa.
”alalla on useita kuljetusyrittäjiä, joilla on urakkahinnat joissa kuski saa kahdeksan euroa tunnissa. Halvemmat urakkahinnat ovat kilpailua vääristävää toimintaa meitä rehellisiä yrittäjiä kohtaan.”
AvAiMet SuOMen nOuSuun
ovat Matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Juha nybergin mukaan siinä, että annetaan yrityksille mahdollisuus nousuun ja työllistää ihmisiä.
”On muistettava, että kaikki yritykset eivät ole vientiyrityksiä. Sanotaan, että pitää saada vienti vetämään, mutta kyllä meidän pitää saada kotimaakin vetämään. Mediassa puhutaan usein suuryi- tyksistä ja unohtuu, että 70 prosenttia suomalaisista on pk-yrityksissä töissä. Pk-yritysten työllistämisedellytysten parantami- nen tuo ostovoimaa ja Suomi pääsee nousuun.”
Matkustajalaivayhdistys ry
Yli neljänkymmenen vuoden aikana kaikkiaan neljään eri yhdistykseen kuuluneet rannikko- ja sisävesialueilla toimivat henkilöliikennevarustamot ovat keskittivät voimansa 19.11.2004 perustettuun yhteen valtakunnalli- seen edunvalvontayhdistykseen. Yhdistys on kaksikielinen.
Yhdistykseen kuuluu 67 varustamoa, jotka operoivat noin 150 aluksella. Muutaman matkus- tajapaikan vuokraveneistä aina 300 matkustajan yhteysaluksiin ja rannikkoristeilijöihin ulottuvan kaluston kokonaiskapasiteetti on noin 20.000 matkustajapaikkaa. alukset kuljettavat erityyppisillä matkoilla vuosittain yli kolme miljoonaa matkustajaa.
Yhdistykseen kuuluvat varusta- mot työllistävät vuodessa noin
1 600 työntekijää.
14 MS // 4 • 2015


































































































   12   13   14   15   16