Page 12 - Merimies 5 2015
P. 12

Matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Juha nyberg:
Yleissitova työehtosopimus
tuo kaikki yrittäjät samalle
viivalle ja takaa rehdin kilpailun
TEKSTI SAAnA LAMMinSivu KUVaT SAAnA LAMMinSivu Ja SHutterStOcK
Matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Juha nyberg on vahvasti yleissitovan työehtosopimuksen takana. Epärehdit yrittäjät ja liian alhaalle poljetut hinnat tarjouskilpailuissa kostautuvat niille yrittäjille, jotka toimivat lakien mukaan, eivät kierrä veroja sekä noudattavat alan työehtosopimuksia.
lelle. askel oli historiallinen. Yleissitova työehtosopimus neuvoteltiin hyvässä yh- teistyössä työnantajaliiton, työnantaja- yhdistyksen ja merenkulun ammattiliitto- jen kanssa. Nyberg onkin nyt ihmeissään ahvenanmaan yhteysalusliikenteestä luke- mista uutisista, jossa jotkut uudet yrittäjät eivät toimi alan työehtosopimusten mukaan.
"aina pitää muistaa, että kun henkilö- kunnalla on hyvä olla, myös yrityksellä on hyvä olla”, Nyberg toteaa lähes 20-vuotisel- la yrittäjän kokemuksella.
Yhteysalusliikenteeseen pitää saada yleissitova työehtosopimus Elinkeinoelämän keskusliitto EK on tänä syksynä kyseenalaistanut voimakkaasti yleissitovan työehtosopimuksen olemassa- olon ja haluaa lisätä paikallista sopimista.
Työntekijäjärjestöt vastustavat yleissitovuu- den romuttamista jyrkästi, sillä se tarjoaisi villeille yrittäjille mahdollisuuden poimia vain rusinat pullasta.
Matkustajalaivayhdistyksen puheenjoh- taja Juha Nyberg pitää yleissitovaa työeh- tosopimusta rehdin ja tasa-arvoisen yrittä- misen takaajana. Työehtojen puolesta
Matkustajalaivayhdistys on Paltan jäsen. Matkustajalaivayhdistykseen kuuluu 67 varustamoa, jotka operoivat noin 150 aluksella.
”Neuvottelemme parhaillaan yhteysalus- liikenteen työehtosopimuksen uudistami- sesta. Yleissitova työehtosopimus olisi yh- teysalusliikenteeseen paras ratkaisu, koska se toisi kaikki yrittäjät samalle viivalle ja takaisi rehdin kilpailun.”
Kuntien kilpailutuskiima on ryöstäytynyt käsistä
Nybergillä, jos jollakin on omakohtaista kokemusta kuntien harjoittaman kilpailu- tuksen seurauksista. Hän harjoitti vesibus- siliikennettä Espoon saaristossa 17 vuotta, kunnes hävisi viime vuonna tehdyn kilpai- lutuksen 177 eurolla.
”Pitää paikkansa, vain 177 eurolla”, Nyberg vahvistaa.
Olipa kyse sitten mistä tahansa kunnan tekemästä tarjouskilpailusta, niissä on il- mennyt Nybergin mielestä paljon puutteita.
”Kunnissa on se ongelma, että ne eivät osaa kilpailuttaa. Jos tarjouskilpailussa mennään ainoastaan halvin tarjous edellä, ajetaan karille ja pahasti. Puhutaan sitten mistä tahansa kilpailutuksesta, niin ei se halvin ei aina välttämättä ole se paras”, hän muistuttaa.
”A
olisivat kaikille samat. Yleissitovan työeh- tosopimuksen rooli korostuu entisestään, kun alalla on ulkomaalaista työvoimaa ja yrittäjiä”, Suomen Matkustajalaivayhdis- tyksen puheenjohtaja Juha nyberg muis- tuttaa.
Suomen Matkustajalaivayhdistys solmi vuonna 2012 ensimmäisen yleissitovuu- den vahvistamislautakunnan vahvistaman yleissitovan työehtosopimuksen meripuo-
12 MS // 4 • 2015
ina löytyy yrittäjiä, jotka ven- koilevat. Yleissitova työehtoso- pimus toisi kaikki yrittäjät sa- malla viivalle, jolloin työehdot


































































































   10   11   12   13   14