Page 20 - Merimies 5 2015
P. 20

20 MS // 4 • 2015
VALTUUSTOn jULKILAUSUMA 20.10.2015
Merenkulun tukien leikkaus toisi matkustaja-alussektorille yli 4 000 työtöntä merenkulkijaa ja vaarantaisi päivittäistavarakuljetukset kriisitilanteissa
Merimies­Unionin hallitus hyväksyi 20.10. työllisyys­ ja kasvusopimuksen toisen vaiheen mukaiset palkankorotukset, jotka perustuvat keskusjärjestöjen 15.6.2015 aikaansaamaan neuvottelutulokseen.
Merimies­Unioni sitoutui 2013 työllisyys­ ja kasvusopimuksen mukaiseen ratkaisuun sen jälkeen, kun silloin vallassa ollut jyrki Kataisen hallitus
oli peruuttanut kauppamerenkulun tukiin kohdistuneen 20 miljoonan euron leikkausuhan. Tukien leikkaamisen todettiin johtavan ulosliputuksiin ja työttömyyden kasvuun.
juha Sipilän hallitusohjelmaan on kuitenkin jälleen sisällytetty uhka leikata kauppamerenkulun tukia erityisesti matkustaja­alusten osalta
20 miljoonalla eurolla. Mikäli leikkaus toteutetaan, se johtaisi Suomen lipun alla toimivien matkustaja­alusten ulosliputukseen ja toisi maahan yli
4 000 työtöntä merenkulkijaa.
Samalla se tarkoittaisi myös suomalaisen vuosikymmeniä jatkuneen matkustajavarustamotoiminnan loppumista, eikä kerran menetettyjä aluksia saataisi enää koskaan takaisin. Kokonaisen elinkeinon katoamisen
kerrannaisvaikutukset ulottuisivat myös muihin yrityksiin, kuten alihankkijoihin ja toisivat tullessaan konkursseja sekä sen myötä lisää työttömyyttä.
Suomalaiset merenkulkijat ovat toteuttaneet viime vuosina useita
toimia, joilla on parannettu kotimaisen tonniston kansainvälistä kilpailukykyä. Merenkulkijoiden eläkeikää on
vastikään nostettu, varustamoiden työvoimakustannuksia on laskettu useita kertoja suoranaisin palkanalennuksin
tai työajan pidennyksin sekä alusten miehityksiä on pienennetty minimiin. Tehostamistoimien ja uuden tonnistoverojärjestelmän johdosta kotimainen tonnisto on kasvanut 18,7 prosentilla vuodesta 2010 ja kaikki uudisrakennukset on liputettu Suomen lipun alle. Samalla merenkulkijoiden työllisyys on kasvanut 6,6 prosentilla.
Merimies-Unionin valtuusto edellyttää, että Sipilän hallitus
luopuu ohjelmaansa sisällytetystä kauppamerenkulun tuen leikkaamisesta ja pitää kiinni Kataisen hallituksen antamasta lupauksesta olla kajoamatta merenkulkuelinkeinon harjoittamisen kannalta elintärkeisiin tukijärjestelmiin.


































































































   18   19   20   21   22