Page 21 - Merimies 5 2015
P. 21

Matkustaja-alusten miehistötuen leikkausuhasta kirjallinen kysymys maan hallitukselle:
Merimiesten massatyöttömyys estettävä - Suomella ei ole varaa 4 000 kortistossa istuvaan merimieheen
kansanedustaja Leena Meri (ps.) on laatinut kirjallisen kysymyksen matkustaja-alustukiin liittyvistä mahdollisista leikkauksista: matkustaja-alusten miehistötuen leikkaus merkitsee pahimmillaan jopa 4000 työpaikan menetystä. Menetettyjä merityöpaikkoja ei enää tulla saamaan takaisin suomeen
- niin kuin ei myöskään ulosliputettuja matkustaja-aluksia, mikäli leikkaukset toteutettaisiin.
Suomen lipun alla liikennöivillä matkustaja-aluksilla kulkee vuosit- tain lähes 7 miljoonaa matkusta- jaa suomen ja ruotsin, suomen ja
saksan sekä suomen ja viron välillä. vuosi- tasolla matkustajat jättävät suomeen yli 500 miljoonaa euroa.
matkustaja-autolautoilla kuljetetaan vuosittain noin 25 % suomen ja ulkomai- den välisistä kappaletavarakuljetuksista. käytännössä melkein kaikki päivittäistava- rakaupan tuotteet kuljetetaan matkusta- ja-autolautoilla. matkustaja-autolauttojen osuus suomen tuonnin ja viennin sekä huoltovarmuuden takaajana on siis mer- kittävä.
Lähes kaikki rahti kulkee matkustaja- autolautoilla Suomen ja Ruotsin
välillä
suomen ja ruotsin välisessä kappaletavara- liikenteessä matkustaja-autolauttojen rooli on vielä korostuneempi: 95 % maidemme välisestä tavaraliikenteestä kulkee meriteitse
viking line ja Tallink siljan matkustaja-auto- lautoilla sekä muun muassa naantalista lii- kennöivillä Finnlinesin ropax-aluksilla. Tal- linnaan risteilee Helsingistä myös suomen lipun alla seilaava eckerö linen alus ja vaa- sassa liikennöivä Wasa Express.
Uhkana alusten ulosliputus Suomesta
ala on kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Pahimmat kilpailijamaamme ovat ruotsi ja viro. ruotsissa on toteutettu eu-komission suositusten mukaiset kauppamerenkulun miehistökustannustuet ottamalla käyttöön niin sanottu nettopalkkajärjestelmä, jossa varustamon ei tarvitse tilittää eteenpäin eri- näisiä työnantajan sivukuluja ja merenkulki- joiden maksamia veroja, täten miehistön palkkakustannukset ovat pienemmät. viros- sa taas työvoimakustannusten taso on al- haisen palkkatason johdosta huomattavasti matalampi kuin suomessa. lisäksi viron yritysverotusjärjestelmä on varustamoille erittäin edullinen.
Hallituksen hallitusohjelmaan sisälty- vien ehdollisten leikkausten joukossa on esitys kauppamerenkulun tukien leikkaami- sesta 20 miljoonalla eurolla. leikkaus on suunniteltu kohdistuvan pelkästään mat- kustaja-alusten miehistötukeen. suomalai- set matkustaja-alusvarustamot ovat jo il- moittaneet, että mikäli tukien leikkaus toteutetaan, ne tulevat siirtämään aluksen- sa muiden maiden alusrekistereihin ja mitä ilmeisimmin ruotsiin tai viroon. Pelkäs- tään viking linen osalta tukien leikkaami- nen tarkoittaisi yli 10 miljoonan euron suo- ranaista menetystä, mikä saisi yhtiön toiminnan suomen lipun alla raskaasti tap- piolliseksi.
leena meri
Matkustaja-alustuen leikkaus toisi Suomeen 4 000 työtöntä merimiestä matkustaja-alusten ulosliputtaminen mer- kitsee pahimmillaan jopa yli 4 000 suoma- laisen merityöpaikan menetystä. on varsin todennäköistä, että näitä työpaikkoja ei enää tultaisi saamaan takaisin suomeen niin kuin ei myöskään ulosliputettuja mat- kustaja-aluksia.
jyrki kataisen hallitusohjelmaan sisältyi vastaava esitys kauppamerenkulun tukien leikkaamisesta 20 miljoonalla eurolla. ka- taisen hallitus luopui kuitenkin esityksestä, koska sen katsottiin johtavan välittömiin ulosliputuksiin ja suomalaisten merenkul- kijoiden joukkotyöttömyyteen.
”mitä maan hallitus aikoo tehdä, jotta matkustaja-alustuen leikkausuhka ei toteu- tuisi ja onko leikkausten toteutuessa mah- dollisesti toteutuva merimiesten massa- työttömyys mahdollisten ulosliputusten toteutuessa huomioitu?”, kansanedustaja leena meri (ps.) kysyy hallitukselta kirjalli- sessa kysymyksessään.
Markku ojala / coMpic / eduSkunta
2015 • 4 // MS 21


































































































   19   20   21   22   23