Page 34 - Merimies 5 2015
P. 34

34 MS // 4 • 2015
RESOLUTIOn FRÅn SjÖMAnS-UnIOnS FULLMÄKTIGE 20.10.2015
En nedskärning av stöden till sjöfarten skulle innebära mer än 4 000 arbetslösa sjömän
i passagerarfartygssektorn och riskera transporterna av dagligvaror i en krissituation
Den 20 oktober godkände Sjömans­Unionens styrelse löneförhöjningar enligt andra fasen
i sysselsättnings­ och tillväxtavtalet baserat på centralorganisationernas förhandlingsresultat från den 15 juni 2015.
2013 förband sig Sjömans­Unionen till en lösning enligt sysselsättnings­ och tillväxtavtalet efter att dåvarande
jyrki Katainens regering dragit tillbaka hotet om nedskärningar på 20 miljoner euro i stöden till handelssjöfarten. Nedskärningarna i stöden konstaterades leda till ut aggningar och ökad arbetslöshet.
Hotet om att skära ner på stöden
till handelssjöfarten, speciellt passagerarfartyg, med 20 miljoner euro har dock återigen inkluderats
i juha Sipiläs regeringsprogram.
Om nedskärningarna genomförs skulle det leda till en ut aggning av passagerarfartyg under  nsk  agg och till mer än 4 000 arbetslösa sjömän. Samtidigt skulle det innebära slutet för den  era årtionden långa  nska passagerarrederiverksamheten, och fartyg som en gång gått förlorade skulle inte gå att få tillbaka. Multiplikatoreffekterna av en förlorad
hel näring skulle även sprida sig till andra företag, som underleverantörer, och skulle leda till konkurser och därigenom till mer arbetslöshet.
De  nska sjömännen har under
de senaste åren genomfört  era åtgärder för att förbättra det
inhemska tonnagets internationella konkurrensförmåga. Sjömännens pensionsålder höjdes nyligen, rederiernas arbetskraftskostnader har sänkts i  era omgångar genom direkta lönesänkningar eller arbetstidsförlängningar
och fartygens bemanningar har reducerats till miniminivå. Tack vare effektiveringsåtgärderna och det nya tonnageskattesystemet har det inhemska tonnaget vuxit med 18,7 procent sedan 2010 och alla nybyggda fartyg har registrerats under  nsk  agg. Samtidigt har sysselsättningen bland sjömän ökat med 6,6 procent.
Sjömans-Unionens fullmäktige förutsätter att Sipiläs regering backar från de nedskärningar av stödet till handelssjöfarten som inkluderats i regeringsprogrammet och håller fast vid löftet som Katainens regering gav att inte röra stödsystemen som är livsviktiga för sjöfartsnäringen.


































































































   32   33   34   35   36