Page 32 - Merimies 5 2015
P. 32

nat och vad som händer om jag inte får mer arbete. Jag körde lastbil en gång i ti- den, så jag tog en kurs i godstra kföreta- gande och  ck mitt första tra ktillstånd 2010. Nu har jag fem sådana tillstånd”, be- rättar Nyberg.
Senare utökade jag min befattningsbe- skrivning så att jag även kan köra frontbil- stransporter, dvs. specialtransporter. Ikväll eskorterar jag en åtta meter bred transport från Nordsjö till Sottungsby: den tar upp hela Ring III på bredden.”
Veka-Line har för närvarande fyra vanli- ga paketbilar och en med bakgavellyft.
”Och nu verkar det som om jag kommer att skaffa mer utrustning i något skede. Jag har så fantastiska anställda att vi är ganska uppskattade hos Posten”, säger Nyberg stolt om sitt team.
nyckeln till framgång är personal som mår bra
Välmående personal är en annan faktor som återkommer  era gånger i Nybergs tal:
”Jag ger ära åt och lyfter på hatten för personal som gör ett bra arbete: ett före- tags resultat beror till stor del på dem. Jag har alltid haft extremt bra personal – vi är alla som en enda familj och alla är väldigt lojala. Då kan man vara  exibel åt båda håll vid behov, som t.ex. med ledighet.”
Nyberg påminner att det gäller alla bran- scher och även skärgårdstra ken:
”Kryssningar är inte något som bara ska göras; de måste ha ett innehåll och en ser- vice som kunderna är nöjda med. Vatten-
busstra ken handlar inte bara om att köra runt i en cirkel, utan företagaren måste va- ra med och utveckla tra ken.”
”Det bästa måttet på hur man lyckats med kundnöjdheten är just nöjda kunder. Jag lyfter på hatten för min personal och mina tidigare anställda på vattenbussarna
– de har mycket god serviceanda. Jag skapa- de goda relationer med många kryssnings- gäster genom åren och jag hoppas att före- tagaren som börjat i tra ken i Esbo i sommar satsar på kundservicen på liknan- de sätt.”
”Bekvämlighets agg” på landsvägarna
Om det  nns utmaningar på havssidan så  nns de även i land. När det gäller transpor- ter på landsidan har Nyberg återigen stött på problem med att följa kollektivavtalen.
”Transporterna på landsidan är ingen guldgruva, och marginalerna är ganska små. Själv följer jag kollektivavtalen sla- viskt, men jag vet att inte alla gör det.”
Företagen och underleverantörerna har ekonomiska problem.
”Jag vet att man till exempel från Nord- sjö kör containrar som man borde få t.ex. 1,50 eller 1,70 per kilometer för, men bestäl- larna betalar bara 70 cent per kilometer, vilket gör att man inte ens lyckas täcka sina kostnader. Situationen visar att underleve- rantörerna inte heller alltid har det bra eko- nomiskt.”
Lönerna är väldigt varierade även bland anställda i branschen.
”Det  nns många transportföretagare i branschen som har ackordpriser på åtta euro timmen för chaufförer. Lägre ackord- priser är förvriden konkurrens gentemot oss ärliga företagare.”
nycKeLn tiLL ett växAnde FinLAnd ligger enligt Passagerar- fartygsrederiets ordförande Juha nyberg i att ge företag möjlighet att växa och anställa folk.
”Det gäller att komma ihåg att alla företag inte är exportföretag. Det sägs att vi måste få igång exporten, men nog måste vi få igång vårt hemland också. I media talas det ofta om storföretag, men man glömmer att 70 procent av  nländarna arbetar i sm-företag. Genom att förbättra sm-företa- gens sysselsättningsförutsättnin- gar skapar vi köpkraft och tillväxt i Finland.”
Passagerarfartygsrederiet rf
Persontra krederier som verkat på kust- och insjöområden i mer än 40 år och som tillhört fyra olika föreningar förenade sina krafter i en riksomfattande intressebevak- ningsförening som grundades den 19.11.2014. Föreningen är två- språkig.
Föreningen består av 67 rederier, som har omkring 150 fartyg. Utrustningen som består av allt från uthyrningsbåtar med plats för några få passagerare till förbindelsefartyg för 300 passage- rare och kustkryssare och har en total kapacitet på cirka 20 000 passagerarplatser. Fartygen transporterar årligen över tre miljoner passagerare på olika resor. Föreningens medlemsrede- rier sysselsätter cirka 1 600 arbetstagare.
3
3
2
2
M
MS
S/
//
/4
•
4
5
•
2
2
0
01
15


































































































   30   31   32   33   34