Page 14 - Merimies 5 2015
P. 14

Merenkulussa työntekijöiden lepo jää usein liian vähiin
Aluehallintoviraston tiedote 14.10.2015 // työsuojelun vastuualue, Etelä­Suomi
Suomalaisilla aluksilla tehdään usein liian pitkiä työpäiviä ja  sen tutkintaselostus M2013-05). Lisäksi lepoaikojen laiminlyönti voi
alitetaan lainmukainen vähimmäislepoaika. Etelä-Suo- men aluehallintoviraston työsuojelutarkastajat törmäävät merenkulussa lepoaikarikkomuksiin jatkuvasti sekä mat-
kustaja-aluksilla että rahtilaivoilla. Työnteko väsyneenä kasvattaa onnettomuusriskiä ja liian vähäinen lepo voi pitkään jatkuessaan haitata työntekijän terveyttä. Lepoaikoihin liittyvää valvontaa on viime vuosina tehostettu.
Merityöaikalain mukaan työntekijälle on annettava vuorokauti- nen lepoaika, eli jokaisen 24 tunnin aikana vähintään 10 tunnin lepoaika, joista yhden tauon on oltava vähintään 6 tunnin mittai- nen. Jos työntekijän lepoaika häiriintyy työkutsujen vuoksi, lain mukaan hänelle on annettava riittävä korvaava lepoaika.
”vuorokausilepoon liittyviin rikkomuksiin joudutaan puuttu- maan lähes joka tarkastuksella”, kertoo merenkulun työsuojelutar- kastaja kari suvela Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.
useimmiten kyse on yksittäisistä rikkomuksista, mutta tarkas- tuksilla on törmätty myös vakaviin rikkomuksiin. Työntekijä on esimerkiksi tehnyt toistuvasti yli 20-tuntisia työpäiviä ja jatkanut niiden jälkeen töitä etukäteen suunnitellun työvuorolistan mukaan ilman korvaavaa lepoaikaa. vakavimmat ja toistuvat rikkomukset työsuojeluviranomainen ilmoittaa poliisille esi- tutkintaa varten.
Työnteko väsyneenä kasvattaa merkittävästi tapaturma- ja onnettomuusriskiä. vireystilan lasku voi heikentää huomiokykyä ja lisätä riskinottoa. väsynyt työntekijä on jopa nukahtanut kesken vahtivuoron ja aiheuttanut karilleajon (Onnettomuustutkintakeskuk-
pitkään jatkuessaan haitata työntekijöiden terveyttä. Työhön liittyvien terveysriskien hallitsemisessa työnantajan tulee hyödyntää työ- terveyshuollon asiantuntemusta.
Vuorokausilepoon liittyvien rikkomusten taustalla on tarkastaji- en havaintojen mukaan monenlaisia syitä. Esimerkiksi aluksessa il- mennyt tekninen vika, sääolosuhteet tai aluksen alimiehitys voivat johtaa siihen, että työntekijä ei saa levätä riittävästi. Reitin muutokset voivat johtaa siihen, että aluksen miehistö ei riitäkään uudelle reitille.
”aluksella tulee olla toimintaohjeet lepoaikojen poikkeamiin ja asianmukainen työaikakirjanpito. valvonnan tavoitteena on saada alusten työnantajat kehittämään turvallisuusajattelua omatoimisesti ja varmistamaan itse, että turvallisuusnormit toteutuvat”, Suvela kertoo.
Etelä-suomen aluehallintovirasto valvoo alusten ja sa- tamien työturvallisuutta Suomenlahden merialueilla ja Järvi- Suomen alueella sekä suomalaisia aluksia myös ulkomailla. Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelutarkastajat tekevät suomalaisille rannikko- ja ulkomaanliikenteen aluksil- le vuosittain vajaa sata tarkastusta.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue valvoo, että työnantajat noudattavat työelämän lainsäädän- töä ja että työ on mahdollisimman tervettä ja turvallista. alueella työskentelee 1,1 miljoonaa henkilöä ja valvottavia työpaikkoja on 120 000.
14 MS // 5 • 2015


































































































   12   13   14   15   16