Page 31 - Merimies 5 2015
P. 31

Förtroendemännen på OSM Ship Management, eller ”Osmo”:
Nedläggningen av Neste oil shippings rede- riverksamhet för ett par år sedan var ett hårt slag för tankfartygens personal. En del blev av med jobbet, men de som  ck behålla det har det inte heller lätt. arbetet fortsätter nu under ett nytt bemanningsbolag, osM ship Mana- gement finland.
”Personalen är orolig för framtiden, det  nns inga andra ord för det”, säger Jari Här- könen, som arbetar på M/t Neste rakt ut.
Härkönen är inte bara kocksteward, utan också fartygsförtroendeman och vet därför hur besättningen känner. Detsamma säger fartygsförtroendeman Hans tiippana, som arbetar som båtsman på samma tankfartyg.
”En gång tankfartygsman, alltid tankfar- tygsman. Motivation  nns det alltså gott om, men oron för framtiden  nns där hela tiden. Osäkerheten påverkar besättningens humör, gör dem oroliga. Det  nns också mycket ungt folk på fartygen med barn och huslån, och de är väldigt oroliga för framtiden.”
Förtroendemännen på ”Osmo” hoppas att beredskapsförsörjnings ottans verksam- het får en säker kontinuitet och att besätt- ningen får information om framtiden. Det skulle förbättra atmosfären på fartygen avse- värt, man skulle kunna lägga oron bakom sig.
”Mest undrar vi om man håller på att planera blandbesättningar på fartygen, framför allt eftersom bemanningsbolaget är ett stort internationellt företag.”
Huvudkontor i Manila
OSM Ship Management Finland Oy är ett  nskt dotterbolag till norska OSM Ship Ma- nagement. Bolagets  nska kontor ligger i vanda, där man sköter bemannings-, tek- nik-, förvaltnings- och ekonomifrågor. Mo- derkoncernen OSM är ett stort, internatio- nellt företag med omkring 17 000 anställda. Rederiets huvudkontor ligger i Manila och en stor del av rederiets personal, ca 16 000, kommer från asiatiska länder.
I och med det nya bolaget har byråkratin på fartygen ökat: eftersom huvudkontoret ligger i Manila går en del av de dagliga ären- dena genom det. Bland annat sköts farty- gens beställningar via Manila.
Förtroendemännen: Finland måste också få gasfartyg
Nästa sommar överlåts det sista tankfarty- get som ska  aggas ut, M/t Tempera, till den nya ägaren. Fartyget har en besättning på ca 20 personer, vilket innebär att fartygs- försäljningen hotar omkring 40 personer (två skift) med arbetslöshet. I höstas avslu- tades samarbetsförhandlingarna för de sål- da fartygen M/t Jurmo och M/t Purha. Sam- arbetsförhandlingarna gällde hela OSM Finlands personal. Efter att förhandlingarna avslutats uppgick det angivna antal som
skulle sägas upp till 25, och fartygen förlorade 70 arbetsplatser.
ut aggningen av Neste Shippings tidigare tankfartyg har svidit.
”Jurmo och Purha var kemikalie-/ produkt- tankfartyg och gick till svensk  agg”, säger förtroendeman Hans tiippana förargat.
”Nästa sommar kommer man alltså att överlåta M/t Tempera till en ny ägare, vilket innebär att bara ett råoljefartyg blir kvar un- der  nsk  agg, nämligen M/t Mastera. Det är lite, eftersom just råoljetransporter är viktiga för försörjningsberedskapen.”
Sjömännen på tankfartygen är också oroliga för det åldrande skicket på det kvar- varande fartygsbeståndet, som skulle behöva bytas ut de närmaste åren.
”vi ser inte att man kan köra mycket mer än 15 år med alla fartyg, även om det sägs att de är i gott skick. att köra fartygen ända in i graven innebär att vi låter försörjningsbered- skapen vittra sönder.”
”Därför borde man redan diskutera  nan- sieringslösningar för nya fartyg redan nu eller inleda utredningar omedelbart”, hälsar de beslutsfattarna.
Försörjningsberedskap handlar inte bara om oljetransporter, utan även om kemikalier och produkter.
”På till exempel Jurmo och Purha kunde man transportera  era olika kemikalier”, påminner Tiippana.
”Och jag tycker att Finland absolut borde ha kunskaper om gasfartyg också. Det är bra och nödvändigt för framtiden.”
FörSörjNiNgSbErEDSKAPS­ CENTRaLENS ledande analytiker Hannu Hernesniemi lyfte i en artikel i det förra numret av Sjömannen 4/2015 fram ett synsätt där man konstaterade att yrkeskunnig besättning som känner till de lokala förhållandena är en väsentlig del av försörjningsberedska- pen. Det är enligt förtroendeman turo ihalainen kunnigt snack. vid segling i vinterförhållanden utgör kännedom om lokala förhållanden grunden för kunskaper. Östersjön är full av grynnor och låg.
Jari Härkönen (t. h.) och Hans Tiippana, förtroendemän på OSM Ship Management Finland, på en kompletteringskurs för förtroendemän i Hagnäs i oktober. Mitt under intervjun kom det ett telefonsamtal från riksdagen, där Hans Tiippana gav beslutsfattarna bakgrundsfakta om handelsfartygsstödet. Det är bra att man lyssnar på sjömännen, för de om någon vet hur det är. Man hjälper gärna statens beslutsfattare med krångliga frågor även i framtiden.
2015 • 5 // MS 31


































































































   29   30   31   32   33