Page 37 - Merimies 1 2016
P. 37

den nyaste ITF-inspektören Heikki Karla:
Bra att få vara med och påverka
sjömännens förhållanden
– Nej, ITF står inte för det internationella tennisförbundet, även om det är det första som dyker upp i Google, skämtar ITF-inspektören Heikki Karla. Karla har arbetat som ITF-inspektör på Sjömans-Unionens kontor i drygt ett år. Inte konstigt att hans titel låter främmande. I Finland har han bara tre kollegor.
TEXT Katariina Kivistö BILD christian roos Isamband med Unionen och Karla står ITF
för Internationella transportarbetare-
federationen. Federationen driver trans- portarbetarnas intressen i hela världen. ITF-inspektörerna övervakar sjömännens in- tressen genom att bland annat se till att kol- lektivavtalen, löneutbetalningen och arbets- förhållandena på fartygen är som de ska.
Inspektionerna riktas främst mot be- kvämlighets aggfartyg som kommer till Finland.
till havs som 16-åring
Hur kommer det sig då att denna Helsing- forsbo blev ITF-inspektör?
Karla har hunnit skaffa sig gedigen erfa- renhet från sjöfarten. Han har dessutom två examina från branschen: en reparatörsexa- men från sjömansskolan i Kotka och en sjö- kaptensexamen från yrkeshögskolan Novia i Åbo. Därtill har han läst matematik och databehandling på universitetet.
Sin karriär till sjöss inledde 34-åriga Kar- la redan som 16-åring. Han kan inte säga vad det var som lockade honom. Ingen i släkten har arbetat till sjöss.
Till en början arbetade Karla som däck- sman, främst på fartyg under  nsk  agg. Med tiden mognade tanken att läsa till befäl. vid sidan om studierna arbetade han som styrman i Neste Oil Shippings tjänst.
Det sista jobbet till havs var på contai- nerfartyget Mastera. Där var Karla fast an-
ställd i två år innan han sade upp sig och beslutade sig för att fokusera på sin hobby ett tag. Han bytte hav mot berg: Karla reste ett tag inom bergsklättring.
Fartygsinspektioner innebär många resor
Sommaren 2014  ck Heikki Karla syn på en platsannons där Sjömans-unionen sökte en ITF-inspektör. simo nurmi, som varit ITF-inspektör i 20 år, skulle gå i pension.
Karla skickade in en ansökan eftersom han gärna ville påverka sjömännens förhål- landen. Han kallades till en arbetsintervju och  ck jobbet. Arbetet började i november 2014.
– Jag tycker att det är viktigt att man sät- ter stopp för utnyttjandet av sjömän. Ju lätt- are det blir att använda bekvämlighets agg, desto mer kommer framtiden för handels-  ottan under  nsk  agg att hotas och de  nska sjömännens arbetsplatser att mins- ka, säger Karla.
På ett drygt år har det blivit uppenbart för den färska ITF-inspektören att det  nns mängder att göra. Bekvämlighets aggfarty- gens besök i Finland tycks inte minska och arbetsförhållandena på dem tycks inte bli bättre.
– vilken  agg de seglar under varierar. Ibland är en  agg populärare än en annan.
Mer än hälften av ITF-inspektörens tid går åt till att resa. av alla fartygsinspektio- ner minns Karla speciellt de där man varit framgångsrik.
Heikki Karla har arbetat som ITF-inspektör i drygt ett år.
– Jag minns gärna situationer där vi har lyckats få rederiet att betala ut obetalda lö- ner och andra förmåner till besättningen.
Karla gissar att inspektörsarbetet kom- mer att handla om samma kamp för arbets- förhållanden och arbetsvillkor även i fort- sättningen.
– Inget fall är däremot det andra likt. Det gör arbetet varierande.
ITF
• Internationella Transportarbetare-
federationen(International Trans-
port Workers’ Federation)
• en sammanslutning med ca 700
fackförbund i olika länder
• representerar mer än 4,5 miljoner
transportarbetare
• driver arbetstagarnas intressen i
internationella forum
• driver kampanjer för organisering
av arbetstagare och organiserar so-
lidaritetsåtgärder
• hjälper transportarbetare som ham-
nat i svårigheter
• sjöfartssektionen stödjer medlems-
förbunden för att förbättra sjömän-
nens arbetsförhållanden
• ca 150 ITF-inspektör inspekterar
arbetsförhållandena och -villkoren
på fartyg i hela världen
• Kenneth bengts är koordinator för
den  nska ITF-verksamheten • säte i London
2016 • 1 // MS 37


































































































   35   36   37   38   39