Page 39 - Merimies 1 2016
P. 39

Egentliga handels ottans utveckling i utrikestra ken och handelsfartygsförteckningen 2000 - 2014. Uppgifter Tra  2014. Rederierna i Finlands medlemsfartyg 2008–2015. Uppgifter RiF 2015.
verade studeranden har på många håll slo- pats helt. Därtill försöker läroverken fylla tomma studieplatser genom en tilläggsan- sökning under hösten. Dialogen mellan ar- betslivet och läroverken är i det här fallet mycket bristfällig och någon slags uppbyg- gande anda eller samförstånd verkar inte direkt existera i dagsläget.
Konkurrensen om praktikplatserna
Med ungefär 400 nya sjöfartsstuderanden årligen behövs det inom de första sex må- naderna av studierna lika många praktik- platser. Detta samtidigt som andra, tredje och fjärde års befälsstuderanden fortsätt- ningsvis samlar ihop sina 360 dagar praktik för examen. Det är dock positivt, att lärover- ken försökt underlätta belastningen på han- dels ottan genom att auditera fartyg i inri- kestra ken och ge dem skolfartygsstatus. Kvalitéten av denna typ av praktik har ifråga- satts och dylik praktik godkänns endast för vaktmansbehörighet.
Trots vissa variationer under årets olika månader har man kunnat konstatera, att omsättningen ökat för varje år och utnytt- jandet av praktikplatserna har maximerats allt mer. Behovet av platser är dock större än vad handels ottan kan erbjuda idag. Uppskattningsvis  nns det för tillfället ca 130 tillgängliga praktikplatser, men det ständiga behovet under ”högsäsongen” från november till juni, uppgår till ca 180 platser.
Den handledda ombordpraktik (360 da- gar), som en befälsexamen inom sjöfarten förutsätter, utförs i första hand inom utri- kestra ken. Distribueringen och koordine- ringen av pratikplatserna sköts sedan år 2012 via Sjöfartsbranschens PraktikKvarn. Under år 2014 distribuerades det ca 800 praktikplatser via PraktikKvarnen.
Den ibland långa väntan på en praktik- plats medför frustration för studeranden samt risk för, att studierna fördröjs. Denna problematik eller kritik ska inte ensamt läg- gas på PraktikKvarnen, eftersom det de ni- tivt är fråga om en kombination av många faktorer, som ex. antalet praktikplatser, förläggningen av praktikperioderna, hastiga ändringar i fartygens rutter och tidtabeller, studerandens egna inställning och attityd osv.
Arbetsplatser inom utrikestra ken 2010–2014, befäl. Källa Tra s sjömansstatistik.
Antalet arbetsplatser inom utrikestra ken 2010–2014, manskap. Källa Tra s sjömansstatistik.
2016 • 1 // MS 39


































































































   37   38   39   40   41