Page 40 - Merimies 1 2016
P. 40

Statistisk över sjöfararnas pensionering under perioden 2015 – 2024. Källa och uppgifter sjömanspensionskassab (SPK) november 2015.
än maskinavdelnings personal. Därför är variationerna mellan avdelningarna något avvikande.
Slutledning
Om vi utgår från att trenden fortsätter som sådan, dvs. det sker ingen markant ökning av nya arbetsplatser under  nsk  agg, pen­ sionsavgången fortgår som uppskattat, antagningen och utexamineringen av sjö­ fartsstuderanden kvarstår i samma takt fram till år 2024, så kommer vi att ha ett teoretiskt överskott av sjöfarare som san­ nolikt inte tidigare har skådats.
Det uppskattade antalet utexaminerade sjöfarare gott och väl täcker behovet om­ bord på de  nska fartygen, därtill  nns det en reserv i de arbetslösa. Endast manska­ pets förhållande mellan utexaminering och pensionsavgång, 31 respektive 48, kan ses som något oroväckande. Med manskap av­ ses fartygens driftsmanskap.
Från en utredning från år 1999 (”Suoma- laisten merenkulkijoiden tarve vuosina 1999 - 2010 suomalaisissa varustamoissa ja meren- kulun hallinnoissa”), gällande behovet av  nska sjöfarare uppskattade man, att utexa­ mineringsmedeltalet under perioden 1999 – 2010 för däcksbefäl skulle vara 174 perso­ ner/år, för maskinbefäl 96 personer/år och för manskap 84 personer/år, dvs. totalt 354
Sjöfarararnas pensionsavgång
Inom sjöfarten har det ”alltid” talats om den stora pensionsvågen som är på kom­ mande och av den påföljande bristen av sjöfarare. Trots allt, verkar det mera vara fråga om en hörsägen än objektiva fakta. Visst, det ska erkännas att det har blivit ut­ manande att hitta senior befäl och man­ skap, framför allt på maskinsidan. Detta innebär dock inte, att det endast är ett di­ rekt resultat av en högfrekvent pensionsav­ gång, utan snarare en kombination av både en lånvarig och felaktig fokus gällande stu­
dieinriktningarna och studieplatserna samt en utbildningsreform som på intet sätt har gynnat sjöfarten och dess behov av utbildning.
Man kan konstatera, att det genom pensionsavgången inte kommer att lösgöras speciellt många nya arbets­ platser inom utrikestra ken de när­ maste 10 åren. Gällande översik­ ten ska det dock påpekas, att det i denna inte är beaktat sådan övrig pensions­ avgång som hänrör sig till nedsatt ar­ betsförmåga, sjuk­ dom, dödsfall, byte av bransch eller liknande. Detta då det
är mycket svårt att förutspå och uppskatta en sådan avgång. Samtidigt ska man kom­ ma ihåg, att pensionsavgången vid införtjä­ nad personlig ålderspension är frivillig och en person kan mycket väl arbeta många år ännu efter att den har uppnåtts. Därtill har sjömanspensionslagen reformerats och sjöfararna kommer i framtiden att omfattas av samma pensionsålder som personer som arbetar i land.
Det har också blivit mera sällsynt, att sjöfararen överhuvudtaget går i ålderspen­ sion från sin sjötjänst, dvs. han/hon byter bransch eller går iland innan denna uppnås. Tilläggningsvis ska det påpekas, att däcks­ avdelningens befäl och manskap till antalet alltid har varit och är fortsättningsvis  era
Sammanfattning gällande avgång och arbetskraftsreserv inom den  nska utrikestra ken.
DÄCKSBEFÄL
MASKINBEFÄL
MANSKAP
SAMMANLAGT
Pensionsavgång medeltal/år
18
18
31
67
Pensionsavgång, sammanlagt fram till år 2024
182
175
305
662
Utexaminerade fram till år 2024
1210
890
480
2580
Utexaminerade/år (medeltal baserat på år 2013-2014)
121
89
48
258
Arbetslösa per den 30.6 (medeltal åren 2012- 2015)
160
70
287
517
Arbetsplatser inom utrikestra ken (medeltal baserat på åren 2010-2014)
717
504
1142
2363
40
MS // 1 • 2016


































































































   38   39   40   41   42