Page 48 - Merimies 1 2016
P. 48

stor glädje när viken återvände till Pargas
Konkurrensutsättningen av förbindelsebåtar tar in privata aktörer på marknaden medan de statliga fartygen lämnas vid stranden. I Pargas gick det tvärtom: M/S Viken som redan en gång förlorat anbudstävlingen återvände som vinnare till sin gamla rutt.
E n mörk förmiddag i januari närmar sig förbindelsebåten bryggan i Gr- anvik i södra Pargas. viken vänder smidigt och angör bryggan. Matros bertel virtanen kliver ut från styr- hytten och ner på bildäcket för att vägleda de bilar som kör av och på fartyget. Ett par personbilar och Valios tankbil kör ombord
på bildäcket.
Klockan är tio och båten fortsätter söde-
rut från Granvik. En familj lämnar båten i Björkholm. Nästa brygga är Heisala. Chauf- fören från valio väntar lugnt på att rampen ska sänkas. Det lönar sig inte att skynda med en stor bil.
Morgonsolen som skymtar vid horison- ten har ännu inte nått landskapet på Heisa- la. Tra ken är lugn och mjölkbilen kommer fram i tid till mjölkgården Santalahti. Tank- bilen börjar tömmar gårdens mjölktank och under tiden byter chauffören några ord med gårdens värdpar.
I tankbilen  nns nu två dagars mjölk- mängd från Santalahti gård och bilen åter- vänder till viken som väntar vid bryggan. Efter två dagar återvänder mjölkbilen igen till Heisala.
TEXT OCH BILDER lassi lähteenmäKi
Mjölkgården klarar inte av osäkerhet
På Santalahti gård är man glada över att den bekanta viken återvänt till skärgårds- rutten. För tre år sedan slutade viken tra - kera rutten och ersattes av M/S Nordic Duck som vunnit NTM-centralens konkur- rensutsättning. Fartyget är omkring 30 år äldre än Viken och opereras av Nordic Coast Line. Det är registrerat i Finland men rederiets rötter  nns i Estland. I den senas-
Viken
genomgick en totalrenovering före återkomsten.
te konkurrensutsättningen gavs det vinnan- de anbudet av det statsägda Finlands Skär- gårdsrederi ab med fartyget viken.
Nordic Duck, dvs. Ankan drabbades enligt gårdens värdinna sonja ek-johansson ofta av maskinfel. Senast i början av december hade fartyget problem och stannade i hamn. På Vi- ken förekom problem bara ibland.
varje år har ankan haft problem med att frakta mjölkbilen. Om man missar en
tömning av gårdens tank, måste man be valio om lov att få fortsätta fylla den. Går- dens tank rymmer inte fyra dagars mjölk- mängd, så en del av mjölken har hällts i avloppet.
– Inte är det roligt att tvingas hälla sin utkomst i avloppet, säger Sonja förargat.
Under tiden med Nordic Duck rasade Heisala brygga. Många andra bryggor på rutten måste också repareras. Enligt öborna berodde skadorna på den kraftiga ström- ningen från bogpropellern.
Besättningen på Nordic Duck får ingen kritik av mjölkgårdens ägare. – De gjorde nog sitt bästa, säger Sonja.
En last äpplen väntar i stan
På Heisala  nns också en stor äppelgård. Fem gånger i veckan fraktas en lastbilslast med äpplen från gårdens lager till fast- landet.
– Om lasten inte hinner fram till pos- tens terminal, kommer den inte i tid till Helsingfors, förklarar gårdens ägare toni rahkonen.
En del av gårdens äppelodlingar  nns på fastlandet och äpplena fraktas därifrån med
48 MS // 1 • 2016


































































































   46   47   48   49   50