Page 49 - Merimies 1 2016
P. 49

Skepparen Tom Olin styr Viken mot Kuggö hamn.
M/S Viken förlorade den första anbudstävlingen men vann den andra.
förbindelsebåt till förpackningsenheten på Heisala. Gården har planer på att utvidga produktionen så i framtiden blir det ännu viktigare med ett välfungerande förbindel- sefartyg.
Utmärkt arbetsmiljö
Heisala, Björkholm, Ramsholm, aspholm, Kuggö och Pensar. Dessa bryggor angörs av förbindelsebåten från Granvik längs Pargas södra rutt. Den första turen avgår klockan sex på morgonen och klockan sju på kvällen kommer man hem. På fredagar går sista tu- ren klockan nio. Besättningen jobbar i en veckas skift.
Största delen av hamnarna angörs en- dast vid behov. Bertel virtanen känner rut- ten så bra att han redan på förhand vet vem som åker med från vilken brygga.
– Ibland väntar vi då en stampassagera- re inte har hunnit till bryggan.
Matros Bertel virtanen arbetade på vi- ken också före Ankan. Under de senaste åren jobbade han på M/S Finnö. När det blev klart att viken återvänder, sökte par- gasbon Bertel tjänsten som matros och  ck den.
Bertel är inte så förtjust i förbindelsefar- tygens konkurrensutsättning men den se- naste omgången slutade bra.
– Vi  ck tillbaka Viken på rutten, säger virtanen.
Viken spinner som en katt
M/S Viken byggdes 1987 speci kt för denna Pargasrutt. Fartygets ramp försågs med klor på undre sidan som håller fartyget vid bryg- gan. Ruttens bryggor har på motsvarande sätt fördjupningar för klorna. På grund av rampens konstruktion är det svårt för viken att tra kera andra rutter. För tio år sedan förlängdes Viken och  ck då en avsevärt större transportkapacitet.
Fartyget genomgick en totalrenovering före återkomsten. Metallytorna målades, motorerna servades och svängpropell- rarna ersattes med motsvarande dubbel- propellrar.
vikens eftermiddagstur börjar vara inne på slutrakan. När rampen sänks vid bryg- gan i hemmahamnen Granvik, börjar redan midvinterskymningen sänka sig. För för- bindelsebåtens besättning återstår ännu två turer.
För Sonja Ek-Johansson och Andreas Johansson är det ytterst viktigt att mjölkgårdens förbindel- ser till fastlandet fungerar. Vid bordet sitter också barnen Kalle och Matilda.
Det är svårt att frakta äppellaster om förbindel- sebåten inte håller tiderna. säger äppelodlaren Toni Rahkonen på Heisala.
Bertel Virtanen  ck jobb som matros på det gamla bekanta fartyget i Pargas.
2016 • 1 // MS 49


































































































   47   48   49   50   51