Page 50 - Merimies 1 2016
P. 50

Genom att hamnarna blivit företag har även utvecklingen av servicen fått fart -
HAMNARNA VÄNTAR SIG ETT BÄTTRE ÅR
-Knappast blir det här året sämre än i fjol, förutspår Hamnförbundets verkställande direktör Annaleena Mäkilä. Landets hamnar har nu upplevt två dåliga år. Varumängden som transporteras via hamnarna minskade år 2014 med fem procent i förhållande till föregående år. och den kumulativa volymen i oktober månad 2015 sjönk med 5,5 procent.
ETEXT Katariina Kivistö
mellertid kan vi nu hoppas på bätt-
re tider, eftersom  nansministeriet förutsäger att bruttonationalpro- dukten växer en aning, 1,2 procent.
även de små investeringarna ser ut att öka i någon mån.
En del kom på plus
Mängderna av hamnarnas varutra k har sjunkit på grund av både Finlands lång- variga recession och industrins strukturför- ändring. Man har även fruktat att svaveldi- rektivet skulle minska på transporterna, eftersom det förorsakar tilläggskostnader för exporten. Det sänkta priset på råolja har emellertid lättat på kostnadstrycket.
Finlands hamnmarknad är splittrad. Splittringen gör sig kännbar i hamnarnas inbördes konkurrens. En del hamnar klarar av att öka tra ken till och med under svåra tider, andra har däremot svårigheter med det. Mäkilä nämner som goda exempel på tillväxt bland annat hamnarna i Helsingfors, Karleby, Hangö och Brahestad. Flera andra hamnar kunde även vara nöjda med sina re- sultat i fjol.
Relativt bra klarade sig även uleåborgs hamn. Dess totala tra k ökade under före- gående år 0,5 procent. Containertra ken uppnådde till och med en tillväxt på dryga 8 procent.
– vi förväntar oss även en lindrig tillväxt av det nya året, säger verkställande direktör marko mykkänen.
Logistiken klarar av allt mera
Det gångna året var speciellt för hamnarna, för från och med början av 2015 har alla hamnar verkat som företag. Kommunerna måste omfunktionera sina hamnar till före- tag, eftersom Eu-bestämmelserna förplikti- gar till det.
annaleena Mäkilä betonar, att hamn- branschen förhöll sig positivt till föränd- ringen. Det fanns redan en ömsesidig kon- kurrens, förändringen till företag gjorde det
Hamnen måste inte funktionera enbart i ändan av kajen.
hela bara ännu mera transparent, klarlade spelreglerna och avlägsnade korssubven- tioneringen. Problem förorsakar enbart tid- punktens yttre omständigheter.
– Omstruktureringen till företag kom i ett dåligt skede. Landets  nansiella och in- dustriella problem är till nackdel för utveck- landet av hamnarna, klagar Mäkilä.
Behovet av att utveckla hamnarna med- för bland annat ökningen av fartygens stor- lek. Då utvecklingen kräver resurser, har man förespeglat en sammanslutning av hamnarna. Mäkilä antar, att de kommer att anta former inom 5–10 år.
I vilket fall som helst har hamnarna nu
nya styrelser och nya strategier. I ledningen för många hamnar har det skett en genera- tionsväxel. I och med det har även kunska- pen om logistik tilltagit. Man kan se längre framåt ifråga om transportkedjor.
– Hamnen bör inte funktionera enbart i ändan av kajen. Det är mycket viktigt att ut- veckla infrastrukturen, men ett tilläggsvärde åt kunderna ger även servicen. Förr speciali- serade sig hamnarna enligt transportfor- merna, nuförtiden enligt affärsmodeller.
Uleåborg väntar på en djup farbar vattenväg
uleåborgs Marko Mykkänen är en av de nyutnämnda hamndirektörerna. Han har lett uleåborgs hamn först ett drygt år, vil- ken å sin sida har fungerat som företag i ett par års tid. Mykkänen uppskattar att ham- narna blev företag i och med att möjlighe- terna att utveckla verksamheten sålunda utökades med tanke på kunderna.
– Företagen behöver kompanjoner, som vill utvecklas och har förmågan att utvidga utbudet på service. Vi kan nu som aktiebo- lag mycket bättre än tidigare svara på detta behov, gläder sig Mykkänen.
Vi har ännu mycket arbete kvar att utfö- ra, men verkställande direktören ser framti- den som mycket ljus. Det viktigaste projek- tet i framtiden är uleåborgs nya 12,5 m djupa vattenväg.
– Den djupa farleden är det viktigaste infrastrukturprojektet som kommer att ut- veckla exporten och sysselsättningen i norra Finland.
50 MS // 1 • 2016


































































































   48   49   50   51   52